Prezenta lucrare abordează problematica complexă a modelării matematice și simulării pe modele a structurii reţelelor de transport public de pasageri în aglomeraţiile urbane. Sunt formulate condiţiile generale de proiectare și funcţia obiectiv de optimizare a reţelelor de transport în comun. Este elaborat ciclul de modelare și simulare, modelul matematic și softul necesar pentru sinteza reţelelor optime de transport public, adaptate structural și funcţional la cererea reală de transport. Distribuţia călătoriilor și splitarea modală sunt realizate prin metode probabilistice. Modelul matematic a fost aplicat pentru sinteza soluţiilor optime de reorganizare a reţelei de transport public a orașului Chișinău.
This paper addresses the complex problem of mathematical modelling and simulation on models for the structure of public passenger transport networks in urban agglomerations. General conditions for networks design and the objective function for public transport networks optimization are formulated. The paper develops the modelling and simulation cycle, the mathematical model, and the software required for the analysis of optimal public transport networks adapted structurally and functionally to actual transportation demand. Trip distribution and modal split are realized using probabilistic methods. The mathematical model was applied for the analysis of optimal solutions for Chisinau’s public transport network reorganization.