În prezentul articol dat se evidențiază caracterul demersului figurativ din pictura RSSM pe parcursul deceniului VI. În această perioadă, pictura este condiționată de o serie de formulări ideologico-conceptuale, destul de severe, în urma cărora demarează schimbări stilistico-plastice în imaginea picturală. În cadrul acestor schimbări se întrevăd noi modalități de reprezentare a realității, prin interpretarea tipologică a formei plastice - a figurativului. Acesta promovează consecutiv și particularități de caracter tipologic național, evidențiind calități moral-spirituale, tradiții și obiceiuri din mediul social. Procedeul interpretativ se concentrează pe redarea autentică a realității senzoriale, ce depășește stratagema realismului obiectiv anterior, în favoarea expresiei subiective a viziunii autorului, realizată prin maniera artistică personală. Prin intermediul acestor deziderate, interpretarea figurativului se amplifică, contribuind la lărgirea mesajului informativ al operei. Totodată, se diversifică posibilitățile de soluționare artistică a imaginii prin intermediul mijloacelor factural-plastice, care enunță valori semnificative ce contribuie la reprezentarea mai veridică a realității.
The given article emphasizes the character of the figurative approach in MSSR painting in the 60s of the XX century. During this period the painting was dependent on a number of quite severe conceptual and ideological formulations which have initiated some stylistic and plastic changes in the pictorial image. Some new ways of representing the reality are foreseen within these changes, through the typological interpretation of the plastic form of the figurative approach. It also promotes some features typical for the national character, highlighting the moral and spiritual qualities, the traditions and customs in the social environment. The interpretative process focuses on the authentic rendering of the sensitive reality, exceeding the strategy of the previous objective realism in favour of the subjective expression of the author’s vision, expressed through personal artistic manner. Through these requirements, the interpretation of the figurative approach in enhances, contributing to the widening of the informative message of the work. It diversifies the possibilities for the artistic solution of the image through the plastic and factorial means which express significant values that contribute to a wider representation of reality.