Transmisia planetară precesională, conţine o carcasă (1) cu flanşă (2), în care sunt
amplasate o roată-satelit (4) cu două coroane dinţate conice (6, 7), un arbore conducător
(9) cu manivelă (12), instalat pe rulmenţi (13), un arbore condus (14), instalat pe rulmenţi
(15), şi două roţi dinţate conice centrale, fixă (3) şi mobilă (5), care interacţionează cu
roata-satelit (4) prin intermediul coroanelor dinţate (6, 7); roata-satelit (4) este montată
pe un sprijin sferic (8), amplasat pe arborele condus (14), în centrul de precesie O a
acesteia, coaxial cu roata mobilă (5); roata-satelit (4) este dotată cu un semiax (10), la
capătul căruia sunt montaţi rulmenţi (11), legaţi cinematic cu arborele conducător (9) cu
manivelă (12); în manivelă (12), în lateral, este executată o suprafaţă cilindrică interioară
înclinată sub un unghi de nutaţie θ faţă de axa roţilor centrale (3, 5), în care este instalat
semiaxul (10) roţii-satelit (4), axa căruia trece prin centrul de precesie O, totodată în
manivelă (12) sunt executate orificii conice axiale de balansare a maselor neechilibrate
ale arborelui conducător (9) cu manivelă (12). Se dezvoltă proiectul tehnic și prototipul industrial.
The invention relates to machine construction, namely to precessional planetary
transmissions. The precessional planetary transmission comprises a housing (1) with a
flange (2), in which are located a satellite wheel (4) with two bevel gear crowns (6, 7), a
driving shaft (9) with a crank (12), installed on bearings (13), a driven shaft (14), installed
on bearings (15), and two central bevel gears, fixed (3) and movable (5), which interact
with the satellite wheel (4) by means of the gear crowns (6, 7); the satellite wheel (4) is
mounted on a spherical support (8), located on the driven shaft (14), in its precession
center O, coaxial with the movable wheel (5); the satellite wheel (4) is equipped with a
half-shaft (10), at the end of which bearings (11) are mounted, kinematically connected
to the driving shaft (9) with a crank (12); in the crank (12), on the side, an inner cylindrical
surface is made inclined at a nutation angle θ to the axis of the central wheels (3, 5), in
which the half-shaft (10) of the satellite wheel (4) is installed, the axis of which passes
through the precession center O, at the same time in the crank (12) axial conical holes
are made for balancing the unbalanced masses of the driving shaft (9) with a crank (12).
The technical project and the industrial prototype are developed.