Invenţia se referă la construcţia de maşini, în special la transmisii precesionale cu
angrenaje. Transmisia precesională, conform invenției, conține o carcasă (1) cu capac (7),
în care sunt amplasate o roată satelit (2) cu două coroane de roți conice, un arbore de
antrenare cu manivelă (5), un arbore antrenat (6) și două roți dințate conice centrale, fixe
(3), fixate cu pretensiune la joncțiunea carcasei (1) și deplasate. a arborelui antrenat (6).
Roata centrală mobilă (4) și arborele antrenat (6) sunt instalate în carcasa (1) în rulmenți
(13) prin intermediul unei bucșe auxiliare (8). Roata satelit (2) este instalată între doi
rulmenți axiali (10) cu șaibe (9), montați în planuri perpendiculare pe o porțiune înclinată
a arborelui cotit (5). Roata planetară (2) este instalată axial plutind într-un lagăr radial
(11), montat pe porțiunea înclinată a arborelui cotit (5). Arborele cotit (5) este sprijinit
într-un lagăr radial (12) care plutește coaxial pe capătul arborelui antrenat (6).
Rezultatul tehnic este o creștere a capacității portante și a randamentului mecanic,
precum și o lărgire a posibilităților cinematice și funcționale.
Se dezvoltă proiectul tehnic și prototipul industrial.
The invention relates to machine construction, in particular to precessional transmissions
with gearing. The precessional transmission, according to the invention, contains a
housing (1) with a cover (7), in which are placed a satellite wheel (2) with two bevel gear
crowns, a driving shaft with a crank (5), a driven shaft (6) and two central bevel gears,
fixed (3), fixed with pretension at the junction of the housing (1) and the cover (7), and
movable (4), mounted on the flange of the driven shaft (6). The movable central wheel
(4) and the driven shaft (6) are installed in the housing (1) in bearings (13) by means of
an auxiliary bushing (8). The satellite wheel (2) is installed between two axial bearings
(10) with washers (9), mounted in perpendicular planes on an inclined portion of the
crankshaft (5). The planet wheel (2) is installed axially floating in a radial bearing (11),
mounted on the inclined portion of the crankshaft (5). The crankshaft (5) is supported in
a radial bearing (12) coaxially floating on the end of the driven shaft (6).
The technical result is an increase in load-bearing capacity and mechanical efficiency, as
well as an expansion of kinematic and functional possibilities.
The technical project and the industrial prototype are developed.