IRTUM – Institutional Repository of the Technical University of Moldova

Utilizarea costului standard în învăţământul preuniversitar din Republica Moldova

Show simple item record

dc.contributor.author MANOLE, Tatiana
dc.date.accessioned 2020-06-25T10:49:57Z
dc.date.available 2020-06-25T10:49:57Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.citation MANOLE, Tatiana. Utilizarea costului standard în învăţământul preuniversitar din Republica Moldova. In: Creşterea economică în condiţiile globalizării: competitivitate, inovativitate, sustenabilitate" : conf. intern. şt.-practică, ed. a 13-a, 11-12 Oct, 2018. Chișinău, 2018, Vol. 2, pp. 112-118. ISBN 978-9975-3202-9-0. en_US
dc.identifier.isbn 978-9975-3202-9-0
dc.identifier.uri http://repository.utm.md/handle/5014/9009
dc.description Sursa: Conferința "Creşterea economică în condiţiile globalizării", Chișinău, Moldova, 11-12 octombrie 2018 → https://ibn.idsi.md/collection_view/100 en_US
dc.description.abstract În acest articol autorul cercetează modalitatea de finanțare a a învățământului preuniversitar în Republica Moldova pe baza costului standard per elev ponderat. Sunt identificate avantajele utilizării acestui mecanism de finanțare, spre deosebire de costul pe activități, care poate fi utilizat în domeniile economice de producție. Acest nou model de finanțare se efectuează în baza de formule cu ajutorul cărora se calculează volumul alocațiilor din buget. Deși costul se bazează pe standarde, autorul demonstrează că normativul valoric pentru finanțarea unei instituții sau a unui elev ponderat cresc din an în an, fiind în funcție de o serie de factori. Este necesar de urgentat reforma școlilor mici în scopul îmbunătățirii calității studiilor în școli. en_US
dc.description.abstract In this article, the author investigates how to finance pre-university education in the Republic of Moldova based on the standard cost per pupil weighted. The advantages of using this funding mechanism are identified, as opposed to the cost-per-activity that can be used in the economic production areas. This new financing model is based on formulas which calculate the volume of budget allocations. Though the cost is based on standards, the author demonstrates that the normative value for funding an institution or a weighted student grows year by year, depending on a number of factors. It is necessary to speed up the reform of small schools to improve the quality of school education.
dc.language.iso ro en_US
dc.publisher Institutul Naţional de Cercetări Economice al AŞM en_US
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ *
dc.subject pre-university education financing en_US
dc.subject finanțarea a învățământului preuniversitar en_US
dc.subject învățământ preuniversitar en_US
dc.title Utilizarea costului standard în învăţământul preuniversitar din Republica Moldova en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States

Search DSpace


Browse

My Account