IRTUM – Institutional Repository of the Technical University of Moldova

Noua metodologie de stabilire a costurilor privind finanţarea instituţiilor de învăţământ superior în Republica Moldova

Show simple item record

dc.contributor.author MANOLE, Tatiana
dc.date.accessioned 2020-06-25T09:44:51Z
dc.date.available 2020-06-25T09:44:51Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation MANOLE, Tatiana. Finanţarea învăţământului public – o strategie prioritară şi sustenabilă a guvernului Republicii Moldova. In: Administrarea Publică. 2019, Nr. 3(103), pp. 68-80. ISSN 1813-8489. en_US
dc.identifier.issn 1813-8489
dc.identifier.uri http://repository.utm.md/handle/5014/9007
dc.description Sursa: Revista «Administrarea Publică» 2019, Nr. 3 → http://aap.gov.md/files/publicatii/revista/19/103.pdf en_US
dc.description.abstract In this article, the author addresses the problem of financing education in the Republic of Moldova. Starting in 2014, a process of reforming the way of financing the education system according to scientifically established formulas began in Moldova. This new method is based on the differentiation of the financing of higher education according to the complexity of the studies, which is determined by specific adjustment coefficients, established based on the complexity of the study programs. The use of this principle leads to the determination of „standard cost per unit equivalent student”. Thus, a new, progressive way of financing higher education is ensured, a methodology followed by the experience of Romania and other countries in the European Union. en_US
dc.description.abstract Autorul tratează în acest articol problema finanțării învățământului în Republica Moldova. Cu începere din anul 2014, în Republica Moldova a început un proces de reformare a modului de finanțare a învățământului conform unor formule stabilite științific. Această nouă modalitate are la bază diferențierea finanțării studiilor superioare în funcție de complexitatea studiilor, care este determinată de coeficienții de ajustare specifici, stabiliți în funcție de complexitatea programelor de studii. Utilizarea acestui principiu conduce la determinarea „costului standard per student echivalent unitar”. Astfel, se asigură o modalitate nouă, progresistă, de finanțare a învățământului superior, metodologie urmată de experiența României și a altor țări din Uniunea Europeană.
dc.language.iso ro en_US
dc.publisher Academia de Administatre Publică en_US
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ *
dc.subject education financing en_US
dc.subject higher education financing en_US
dc.subject finanțarea învățământului en_US
dc.subject finanțarea studiilor superioare en_US
dc.subject studii superioare en_US
dc.title Noua metodologie de stabilire a costurilor privind finanţarea instituţiilor de învăţământ superior în Republica Moldova en_US
dc.title.alternative The new methodology for establishing the costs regarding the financing of higher education institutions in the Republic of Moldova en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States

Search DSpace


Browse

My Account