În lucrare sunt descrise unele aspecte tehnice şi economice ale sistemelor electronice de comandă tip SDMC-103 ale unităţilor de transport electric urban. Aceste sisteme sunt elaborate şi confecţionate în Republica Moldova, reprezintă baza actuală de modernizare a tracţiunii troleibuzelor în municipiile Chişinău şi Bălţi. Echipamentul electronic tip SDMC-103 este destinat pentru comanda motoarelor de curent continuu ale troleibuzelor. Constructiv este realizat într-un singur monobloc format din variator de tensiune continuă (chopper) cu tranzistoare IGBT, unitate de comandă cu microprocesor, ventilator şi alte elemente auxiliare. Date tehnice principale: tensiunea de intrare maximă 900 V, tensiunea de ieşire 5-900 V, curentul maxim de ieşire 500 A, frecvenţa de lucru 8 kHz, dimensiuni de gabarit 730*330*320 mm, masa 45,2 kg. Echipamentul SDMC-103 majorează preţul unui troleibuz nu mai mult de 20% faţă de cel cu comandă reostatică, însă permite reducerea consumului de energie electrică cu cca 30% sau cu cca 60 mii kWh anual. În municipiul Chişinău circulă deja 68 troleibuze echipate cu sisteme de comandă tip SDMC-103. În municipiul Bălţi este planificată procurarea a 15 troleibuze cu aceste sisteme de comandă în anul curent. Experienţa de utilizare locală, cât şi în Ucraina şi Rusia demonstrează fiabilitatea înaltă şi exploatarea eficientă a echipamentelor electronice tip SDMC-103 de tracţiune a troleibuzelor.
In this work are described some economical and technical aspects of the urban electric transport units’ SDMC-103 type of electronic control system. These systems are made and projected in Republic of Moldova, and they also represent the modernization base of the trolleybus’s traction in Chisinau and Bălţi municipalities. The SDMC-103 equipment are destined for the direct current motor’s command of the trolleybus. Constructively it is confectioned in a single monobloc formed of DC/DC Converter (chopper) on IGBT transistors, control unit with microprocessor, cooler and other auxiliary elements. The main technical data: maximum input tension of 900 V, output tension 5÷900 V, maximum output current 500 A, act frequency 8 kHz, gabarit dimensions 730*330*320 mm, weight 45,2 kg. The SDMC-103 equipment increases the trolleybus’s price by 20% comparing to the one with variable resistance control, but it allows electric energy consumption’s reduction by 30% or 60 thousands kWh per year. In the Chisinau municipality operate already 68 trolleybuses equipped with SDMC-103 equipment. In Bălţi municipality is planned the supply of 15 trolleybuses with the SDMC-103 equipment in the current year. Local experience as well as the one from Ukraine and Russia is proving the high reliability and easy exploitation of the SDMC-103 electronic command system for trolleybus’s traction.