Abstract:
Diminuarea semnificativă a volumului construcţiilor, reducerea preţurilor pentru produsul final al ramurii construcţiilor au dus la înăsprirea concurenţei dintre întreprinderile din domeniul construcţiilor. Perioada benefică de dezvoltare a construcţiilor de pînă la 2009 a determinat o semnificativă creştere a numărului întreprinderilor. În condiţiile create se demonstrează a fi actuale identificarea şi cercetarea factorilor, ce influenţează competitivitatea întreprinderii în perioada de criză, stabilirea strategiei de atingere a avantajelor competitive sustenabile. Scopul cercetării este generalizarea bazelor teoretice ale competitivităţii întreprinderii, identificarea şi cercetarea avantajelor competitive ale întreprinderilor din domeniului construcţiilor în condiţiile din Republica Moldova.
The construction scopes dramatically decreasing during the last few years and the declining prices for construction project deliverables have led to more intensive competition among the construction industry players. The market environment favourable for the development of the construction industry till 2009 had resulted in the emergence of a considerable number of new industry players. So an issue highly relevant in the current situation is identification and analysis of the competitiveness drivers against the crisis background and determination of the strategies that yield more sustainable competitive strengths. The paper is aiming to summarize on the theory framework underlying the company competitiveness concept and to identify and research the competitive edges of the construction industry players in Moldova.