Subansamblul tribologic pentru evaluarea pierderilor energetice în angrenajul dinţat, conform invenţiei, conţine doi arbori cu axe paralele, pe care sunt montate un corp şi un contra corp, executate în formă de două discuri cilindrice cu diametre şi raze diferite, şi coaxial câte o roată dinţată, cu posibilitatea rotirii discurilor în contrasens cu aceiaşi viteză unghiulară şi solicitate cu o sarcină normală, echivalentă cu sarcina din angrenajul dinţat real al roţilor. În metoda de evaluare a pierderilor energetice în angrenajul dinţat, conform invenţiei, pierderile energetice în angrenarea dinţată multipară se determină ca suma pierderilor în fiecare punct de contact între dinţii simultan angrenaţi în funcţie de diferenţa vitezelor liniare de alunecare cu frecare, de sarcina transmisă, de geometria contactelor, de materialul dinţilor angrenajului şi condiţiile de lubrifiere a acestora. Se dezvoltă proiectul tehnic și prototipul industrial.
The tribological subassembly for evaluating energy losses in the gear, according to the invention, contains two shafts with parallel axes, on which a body and a counter body are mounted, made in the form of two cylindrical disks with different diameters and radii, and coaxially one gear wheel, with the possibility of rotating the disks in the opposite direction with the same angular speed and loaded with a normal load, equivalent to the load in the real gear of the wheels. In the method for evaluating energy losses in the gear, according to the invention, energy losses in the multi-pair gear are determined as the sum of losses at each contact point between the simultaneously engaged teeth depending on the difference in linear sliding speeds with friction, the transmitted load, the geometry of the contacts, the material of the gear teeth and their lubrication conditions. The technical project and the industrial prototype are develop.