An extensive study was made on the tribological behavior of the contact of the precessionaltransmission (PT) gear. The research was carried out on tribomodels at an SMT-1 type installation according to a methodology previously developed by the authors. The concave-convex contact of teeths of the PT was simulated in the non-conformist research by contact between two cylindrical rollers with different diameters. The cylindrical rollers were made from the materials taken in the study. In the framework of the experimental research, based on a study carried out by the authors, were used metallic and plastic materials, recommended for the design and manufacture of gear wheels. Obtained research results, allowed the choice of the materials for the gear wheels manufacturing for PT and the lubrication type from the point of view of the tribological behavior of the contact (according to the anti-frictioncriterion).
Cercetările au fost efectuate pe tribomodele, la o instalație de tip SMT-1 conform unei metodologii elaborate anterior de autori. Tribomodelul cu forma contactului ,,convex-convexă” (format din două role cilindrice cu diametre diferite), prevăzut pentru instalația dată, a fost echivalat cu contactul de formă ,,concav-convexă” al dinților conjugați din angrenajul transmisiei precesionale (TP) reale, din punct de vedere geometric și cinematic. Rolele - model au fost executate din materialele luate în studiu. În cadrul cercetărilor experimentale, în baza unui studiu realizat de către autori, s-au aplicat materiale metalice și plastice, recomandate pentru proiectarea și fabricarea roților dințate. Rezultatele cercetărilor obținute, pentru cazuri concrete de funcționare, au permis alegerea materialelor roților angrenajelor TP și a mediului de lubrifiere din punct de vedere a comportamentului tribologic a contactului (conform criteriului de antifricțiune).