In the current market conditions and intensified competition, the effectiveness of wine companies' promotional campaigns is determined not only by the effectiveness of techniques, but also by how marketing specialists manage to correlate promotional methods with organizational objectives, target segments, and emerging market trends. The promotion of Moldovan wines on the foreign market and the integration of Moldovan wine companies into global trade require the development of sustainable marketing models that meet social, environmental, and commercial demands. In this context, the paper investigates public relations and marketing events as tools for building sustainable models for promoting Moldovan wines. The results demonstrate how public relations techniques and marketing events contribute to achieving effective results, strengthening the image and increasing the competitiveness of Moldovan wines on international markets. The article is interesting because of its anticipated outcome, which is to identify a promotional ecosystem where Moldovan wine products become "ambassadors of national identity and values" rather than just objects of domestic trade.
În condițiile actualele ale pieței și intensificării concurenței, eficiența campaniilor promoționale ale companiilor vinicole sunt determinate nu doar de eficiența tehnicilor, ci și de modul în care specialiștii de marketing reușesc să coreleze metodele de promovare cu obiectivele organizaționale, segmentele vizate și cu tendințele emergente ale pieței. Promovarea vinurilor moldovenești pe piața externă și integrarea companiilor vinicole moldovenești în comerțul global, reclamă necesitatea dezvoltării unor modele sustenabile de marketing care să răspundă exigențelor sociale, de mediu și comerciale. În acest context, lucrarea investighează relațiile publice și evenimentele de marketing ca instrumente în construirea de modele sustenabile de promovare a vinurilor moldovenești. Rezultatele demonstrează modul în care tehnicile de relații cu publicul și evenimentele de marketing contribuie la obținerea unor rezultate eficiente, la consolidarea imaginii și la creșterea competitivității vinurilor moldovenești pe piețele internaționale Articolul prezintă interes prin rezultatul anticipat și constă în identificarea ecosistemului de promovare, unde produsele vinicole moldovenești devin "ambasador al identității și valorilor naționale" și nu numai obiect al tranzacțiilor naționale.