The paper investigates the impact of digital transformation and artificial intelligence (AI) on social and economic changes among young people in the Republic of Moldova. The research starts from the premise that digitalization is not merely a technological innovation, but a structural reconfiguration of the way the young generation lives, learns, and works. Through an interdisciplinary approach, the study examines how AI influences the development of digital competences, adaptability to the labor market, civic engagement, and the formation of professional identity. The survey results reveal a growing interest of young people in STEM fields and digital innovation, yet persistent challenges remain concerning unequal technological access, advanced digital skills, and automation-related risks. The paper proposes directions for strengthening educational policies and digital inclusion strategies, emphasizing the need for continuous training and the responsible use of AI. Consequently, artificial intelligence is defined as a strategic vector of sustainable socio-economic development among the young generation in the Republic of Moldova.
Lucrarea investighează impactul transformării digitale și al inteligenței artificiale (IA) asupra schimbărilor sociale și economice în rândul tinerilor din Republica Moldova. Cercetarea pornește de la premisa că digitalizarea nu este doar o inovație tehnologică, ci o reconfigurare structurală a modului în care noua generație trăiește, învață și muncește. Printr-o abordare interdisciplinară, studiul examinează modul în care IA influențează dezvoltarea competențelor digitale, adaptabilitatea la piața muncii, implicarea civică și formarea identității profesionale. Rezultatele sondajului relevă un interes tot mai mare al tinerilor pentru domeniile STEM și inovația digitală, însă persistă provocări legate de accesul inegal la tehnologie, competențele digitale avansate și riscurile asociate automatizării. Lucrarea propune direcții de consolidare a politicilor educaționale și a strategiilor de incluziune digitală, subliniind necesitatea formării continue și a utilizării responsabile a IA. În consecință, inteligența artificială este definită ca un vector strategic al dezvoltării socio-economice durabile în rândul tinerei generații din Republica Moldova.