The paper represents a theoretical-practical study that highlights the role and necessity of museum education in the initial training of architecture and design students from the perspective of promoting national architectural heritage. The article presents basic concepts, as well as some researchers' views on architectural heritage and museum education for architecture and design students in formal and non-formal contexts, which can be integrated in various educational levels, relating to the five general contents of education. Likewise, concrete educational actions involving students in researching, restoring, valorizing, and promoting national architectural heritage are described through the example reflected in the Restoration Concept Project of Balioz Manor. This project implies an in-depth investigation of the issue and includes a set of scientific research methods (documentation, analysis of scientific sources, Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats (SWOT analysis) of urban areas, SWOT analysis of architectural ensembles, photography, surveys, case studies, comparison, and interpretation of results) that led to the achievement of pre-established objectives. In conclusion, focusing on students in the context of the initial training of architecture and design students by involving them in projects for revitalization, renovation, conservation, etc., of architectural heritage contributes to enhancing the performance of future specialists in their professional activities.
Lucrarea reprezintă un studiu teoretico-practic ce evidențiază rolul și necesitatea educației muzeale în formarea inițială a studenților-arhitecți și designeri din perspectiva promovării patrimoniului arhitectural național. În articol sunt expuse conceptele de bază; unele viziuni ale cercetătorilor cu privire la patrimoniul arhitectural și educația muzeală a studenților-arhitecți și designeri în context formal și nonformal, ce pot fi integrate la diverse niveluri educaționale raportându-se la cele cinci conținuturi generale ale educației. La fel, sunt descrise acțiuni educaționale concrete de participare a studenților în cercetarea, restaurarea, valorificarea și promovarea patrimoniului arhitectural național prin exemplul reflectat în Proiectul-concept Restaurarea Conacului Balioz, ce presupune investigarea aprofundată a problemei și include un ansamblu de metode de cercetare științifică (documentarea, analiza surselor științifice, Puncte tari, Puncte slabe, Oportunități, Amenințări (analiza SWOT) a terenului urbanistic, analiza SWOT a ansamblului arhitectural, fotofixări, anchetarea, studiul de caz, compararea și interpretarea rezultatelor) care au condus la realizarea obiectivelor prestabilite. Concluzionând, centrarea pe student în contextul formării inițiale a studenților-arhitecți și designeri prin implicarea acestora în elaborarea proiectelor de revitalizare, renovare, conservare etc. al patrimoniului arhitectural contribuie la sporirea performanțelor în activitatea profesională a viitorilor specialiști.