IRTUM – Institutional Repository of the Technical University of Moldova

Promoting architectural heritage through museum education in architecture and design training

Show simple item record

dc.contributor.author FILIPSKI, Tatiana
dc.contributor.author MUNTEANU, Angela
dc.contributor.author CUZNEȚOV, Larisa
dc.date.accessioned 2025-01-31T05:36:31Z
dc.date.available 2025-01-31T05:36:31Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation FILIPSKI, Tatiana; Angela MUNTEANU and Larisa CUZNEȚOV. Promoting architectural heritage through museum education in architecture and design training = Promovarea patrimoniului arhitectural prin educația muzeală în domeniul arhitecturii și designului. Journal of Social Sciences. 2024, vol. 7, nr. 4, pp. 54-63. ISSN 2587-3490, eISSN 2587-3504. en_US
dc.identifier.issn 2587-3490
dc.identifier.issn 2587-3504
dc.identifier.uri https://www.doi.org/10.52326/jss.utm.2024.7(4).05
dc.identifier.uri http://repository.utm.md/handle/5014/29218
dc.description.abstract The paper represents a theoretical-practical study that highlights the role and necessity of museum education in the initial training of architecture and design students from the perspective of promoting national architectural heritage. The article presents basic concepts, as well as some researchers' views on architectural heritage and museum education for architecture and design students in formal and non-formal contexts, which can be integrated in various educational levels, relating to the five general contents of education. Likewise, concrete educational actions involving students in researching, restoring, valorizing, and promoting national architectural heritage are described through the example reflected in the Restoration Concept Project of Balioz Manor. This project implies an in-depth investigation of the issue and includes a set of scientific research methods (documentation, analysis of scientific sources, Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats (SWOT analysis) of urban areas, SWOT analysis of architectural ensembles, photography, surveys, case studies, comparison, and interpretation of results) that led to the achievement of pre-established objectives. In conclusion, focusing on students in the context of the initial training of architecture and design students by involving them in projects for revitalization, renovation, conservation, etc., of architectural heritage contributes to enhancing the performance of future specialists in their professional activities. en_US
dc.description.abstract Lucrarea reprezintă un studiu teoretico-practic ce evidențiază rolul și necesitatea educației muzeale în formarea inițială a studenților-arhitecți și designeri din perspectiva promovării patrimoniului arhitectural național. În articol sunt expuse conceptele de bază; unele viziuni ale cercetătorilor cu privire la patrimoniul arhitectural și educația muzeală a studenților-arhitecți și designeri în context formal și nonformal, ce pot fi integrate la diverse niveluri educaționale raportându-se la cele cinci conținuturi generale ale educației. La fel, sunt descrise acțiuni educaționale concrete de participare a studenților în cercetarea, restaurarea, valorificarea și promovarea patrimoniului arhitectural național prin exemplul reflectat în Proiectul-concept Restaurarea Conacului Balioz, ce presupune investigarea aprofundată a problemei și include un ansamblu de metode de cercetare științifică (documentarea, analiza surselor științifice, Puncte tari, Puncte slabe, Oportunități, Amenințări (analiza SWOT) a terenului urbanistic, analiza SWOT a ansamblului arhitectural, fotofixări, anchetarea, studiul de caz, compararea și interpretarea rezultatelor) care au condus la realizarea obiectivelor prestabilite. Concluzionând, centrarea pe student în contextul formării inițiale a studenților-arhitecți și designeri prin implicarea acestora în elaborarea proiectelor de revitalizare, renovare, conservare etc. al patrimoniului arhitectural contribuie la sporirea performanțelor în activitatea profesională a viitorilor specialiști. en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Technical University of Moldova en_US
dc.relation.ispartofseries Journal of Social Sciences. 2024, vol. 7, nr. 4;
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ *
dc.subject museum education en_US
dc.subject architectural heritage en_US
dc.subject initial training en_US
dc.subject restoration en_US
dc.subject architectural project en_US
dc.subject architecture students en_US
dc.subject design students en_US
dc.subject educaţie muzeală en_US
dc.subject patrimoniu arhitectural en_US
dc.subject formare iniţială en_US
dc.subject restaurare en_US
dc.subject proiect de arhitectură en_US
dc.subject studenţi arhitecţi en_US
dc.subject studenţi designer en_US
dc.title Promoting architectural heritage through museum education in architecture and design training en_US
dc.title.alternative Promovarea patrimoniului arhitectural prin educația muzeală în domeniul arhitecturii și designului en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States

Search DSpace


Browse

My Account