This study aims to investigate the stability problems of high road embankment slopes in the Republic of Moldova, revealing shortcomings of classical methods. The authors propose a solution by using the RG system, equipped with specialized vibration drilling equipment from "RTG RAMMTECHNIC Gmbh". The method provides for the creation of piles in deep boreholes using the vibrating d, filling the cavities with soil, with subsequent compaction of soil in stages. Experimental field and laboratory research has demonstrated the effectiveness of this method. The results showed significant improvements in soil properties: increased density, strength, and deformation characteristics. The proposed technology offers advantages such as: increased load-bearing capacity of the soil-pile massif, practically complete elimination of dynamic effects on the ground and structures located in close proximity to the construction site, reduced manual labor costs, and a decrease in the overall cost of the construction work. The study aimed the application of this method in Moldova's road construction, highlighting its potential to counteract slope deformations caused by the action of various factors of any nature. The authors suggest the need for further research for refine the methodology, assess economic feasibility, and perform stress-strain analysis using the Finite Element Method. The study was concluded by outlining plans for future research on embankment slopes stabilized by soil piles using the RG installation.
Acest studiu a avut ca scop studierea problemelor de stabilitate ale pantelor rambleelor înalte ale drumurilor din Republica Moldova, dezvăluind neajunsurile metodelor clasice. Autorii propun o soluție prin utilizarea sistemul RG, înzestrat cu echipament specializat de forare cu vibrare de la "RTG RAMMTECHNIC Gmbh". Metoda prevede crearea de piloți în foraje adânci folosind lancea vibratoare, umplerea cavităților cu pământ, cu compactarea ulterioară a acestuia în etape. Cercetările experimentale, cele de teren precum și cele de laborator, au demonstrat eficiența acestei metode. Rezultatele au arătat îmbunătățiri semnificative ale proprietăților pământurilor: densitate sporită, rezistență și caracteristici deformaționale majorate. Tehnologia propusă oferă avantaje precum capacitate portantă sporită a masivului de pământ-piloți, eliminarea practic completă a efectelor dinamice asupra pământului și structurilor situate în imediata apropiere a șantierului, costuri reduse pentru munca manuală și o scădere a costurilor totale al lucrărilor de construcție. Studiul a avut ca scop propunerea aplicării acestei metode în construcția drumurilor din Moldova, subliniind potențialul său de contracarare a deformării pantelor cauzate de acțiunea diferitor factori de orice natură. Autorii sugerează necesitatea efectuării unor cercetări suplimentare pentru perfectarea metodologiei, evaluarea fezabilității economice și efectuarea analizei de tensiune-deformare folosind Metoda Elementului Finit. Studiul sa finalizat prin conturarea unor planuri pentru viitoarele cercetări privind asigurarea stabilității pantelor rambleelor înalte stabilizate cu piloți de pământ folosind instalația RG.