Invenția se referă la construcția de mașini, si anume, la
transmisiile mecanice. Dinții coroanelor (3) și (4) ai roții
satelit (2) au profil de flanc în arc de cerc, iar ai roților
conice centrale (6) și (7) curbiliniu variabil, dependent de
unghiurile și, de numărul de dinți Z și coraportul
numerelor de dinți ai roților conjugate în angrenările (Z1-Z2)
și (Z3-Z4), cât și de raza r a arcului de cerc a profilului
dinților coroanelor (3) și (4). Rezultatul tehnic constă în
majorarea capacității portante și a randamentului mecanic a
angrenajului precesional prin crearea contactului multipar și
convex-concav al dinților cu diferența minimă a curburilor
profilurilor de flanc și cu alunecare relativă de frecare
redusă între flancurile dinților, precum și în lărgirea
posibilităților cinematice și funcționale ale transmisiei.
The invention relates to the mechanical engineering,
namely to mechanical transmissions. The teeth of the gear
rings (3) and (4) of the satellite wheel (2) have a circular arc
flank profile, and of the central bevel wheels (6) and (7)
variable curvilinear, depending on the angles and, on the
number of Z teeth and the ratio of the numbers of teeth of
the mating wheels in the gears (Z1-Z2) and (Z3-Z4), as well
as the radius r of the circular arc of the teeth profile of the
gear rings (3) and (4). The technical result consists in
increasing the load-bearing capacity and mechanical
efficiency of the precessional gear by creating the multipair
and convex-concave teeth contact with the minimum
difference of curvatures of the flank profiles and with
reduced relative frictional sliding between the flanks of the
teeth, as well as in extending the kinematic possibilities and
functionalities of the transmission.