Cercetările au avut ca scop evaluarea performanțelor ecologice ale motorului cu aprindere prin comprimare (4DC (110X125) alimentat cu motorină, biodiesel (B100) transesterificat din ulei de rapiță şi amestec din motorină și biodiesel (B20 (motorină 80% + biodiesel 20%), B50 (motorină 50% + biodiesel 50%)), în cadrul încercărilor experimentale la stand. Scopul propus s-a realizat prin folosirea unui analizator de gaze (Cartec CET 2000) care a permis măsurarea concentrației emisiilor poluante din gazele de eșapament la diverse sarcini și turații ale funcționării motorului diesel. Alimentarea motorului cu biodiesel și amestec de motorină și biodiesel produce un impact minim asupra mediului, prin reducerea concentrației de substanțe nocive emise în atmosferă.
The research reflected in this study aimed to determine the ecological performance of the compression ignition engine (4DC (110X125) powered by diesel oil, rapeseed biodiesel (B 100) and diesel oil-biodiesel mixture (B20 (diesel oil 80% + biodiesel 20%), B50 (diesel oil 50% + biodiesel 50%)), based on experimental tests at the stand. The purpose was achieved by using a gas analyzer (Cartec CET 2000) that allowed the measurement of the concentration of pollutant emissions from exhaust gases at various loads and speeds of diesel engine operation. It was established that powering the engine with biodiesel and diesel oil-biodiesel mixture produces a minimal impact on the environment by reducing the concentration of harmful substances emitted into the atmosphere.