Invenţia se referă la industria constructoare de maşini, şi anume la motoarele-reductoare, poate fi folosită la transmisii de forţă de capacitate mică pentru obţinerea rotaţiei lente a arborelui de ieşire, de exemplu, în aparate. Motorul-reductor frontal, conform variantei 1, conţine o carcasă 1, în care este amplasată transmisia cu roţi dinţate care include două roţi dinţate centrale 2 şi 4, una 2 dintre care este fixată în carcasă 1, alta 4 – legată rigid cu arborele condus 11 şi, amplasat între ele, un satelit 6 cu două coroane 7 şi 8, precum şi mecanismul său de mişcare. Noutatea invenţiei constă în aceea că satelitul 6, suprafaţa laterală exterioară a căruia este executată sferică, este montat pe suportul sferic 12, legat rigid cu arborele condus 11. Mecanismul de mişcare a satelitului include blocuri de piezoelemente 9, fixate uniform pe suprafaţa laterală interioară a carcasei 1, conectate în serie la sursa de curent electric şi amplasate în canalul executat după o linie uni-sinusoidală, pe suprafaţa laterală exterioară sferică a inelului 10 montat liber în canalul executat pe suprafaţa laterală exterioară sferică a satelitului 6. Fiecare din blocurile de piezoelemente 9 conţine câte două piezoelemente generatoare de deformaţii mecanice transversale, între care este fixat un piezoelement generator de deformaţii mecanice longitudinale. Motorul-reductor frontal, conform variantei 2, se caracterizează prin aceea că satelitul 6 este amplasat liber între roţile dinţate centrale 2 şi 4, iar suprafaţa lui laterală exterioară şi suprafaţa laterală interioară a carcasei sunt executate sferice şi contactează între ele. Motorul-reductor frontal, conform variantei 3, se caracterizează prin aceea că satelitul 6 este amplasat liber între roţile dinţate centrale 2 şi 4, iar suprafaţa lui laterală exterioară este executată sferică. Motorul-reductor frontal, conform variantei 4 se caracterizează prin aceea că satelitul 6 este executat din două părţi simetrice cu un număr egal de dinţi. Ambele părţi ale satelitului sunt montate liber pe suportul sferic 12 legat rigid cu arborele condus 11, iar pe suprafeţele sferice ale butucilor ambelor părţi ale satelitului, care contactează cu suprafaţa sferică a suportului, sunt executate caneluri longitudinale, în care sunt amplasate liber capetele rotunde ale ştifturilor, celelalte capete sunt fixate rigid în suportul sferic 12. Mecanismul de mişcare a satelitului conţine un număr impar de cel puţin trei dispozitive electromagnetice conectate în serie la sursa de curent electric, montate uniform pe circumferinţă, pe proeminenţa inelară, executată în partea interioară a peretelui lateral al carcasei 1, amplasate în jocul dintre părţile simetrice ale satelitului 6. Fiecare dispozitiv electromagnetic conţine o bobină cu înfăşurare fixată rigid pe proeminenţa inelară, precum şi un miez executat din material magnetostrictiv, capetele căruia contactează cu suprafeţele frontale interioare ale părţilor simetrice ale satelitului.
The invention relates to the mechanical engineering, in particular to the geared motors, and may be used in the lowpower drives for obtaining a slow rotation of the output shaft, for example, in the instruments. The frontal geared motor, according to the first variant, contains a body 1, wherein there are placed a drive with gear-wheels, which includes two central gear-wheels 2 and 4, one 2 of which is mounted into the body 1, the other 4 – rigidly coupled with the driven shaft 11, and placed between them a satellite gear 6 with two gear rings 7 and 8, as well as the mechanism for displacement thereof. Novelty consists in that the satellite gear 6, the outer lateral surface of which is made spherical, is mounted onto a spherical support 12, rigidly coupled with the driven shaft 11. The mechanism for satellite gear displacement includes units of piezoelectric elements 9, uniformly placed onto the inner lateral surface of the body 1, connected in series to the electric power source and placed into the channel, made in a closed sinusoidal line, onto the outer lateral spherical surface of the ring 10, freely placed into the channel, made onto the outer lateral spherical surface of the satellite gear 6. Each of the units of piezoelectric elements 9 contains two piezoelectric elements, generating mechanical lateral strains, between which is placed the piezoelectric element, generating mechanical longitudinal strains. The frontal geared motor, according to the second variant, is characterized in that the satellite gear 6 is freely laced between the central gear-wheels 2 and 4, and its outer lateral surface and the inner lateral surface of the body are made spherical and come in contract with each other. The frontal geared motor, according to the third variant, is characterized in that the satellite gear 6 is freely placed between the central gear-wheels 2 and 4, and its outer lateral surface is made spherical. The frontal geared motor, according to the fourth variant, is characterized in that the satellite gear 6 is made of two symmetric parts with an equal number of teeth. Both parts of the satellite gear are freely placed onto the spherical support 12, rigidly coupled with the driven shaft 11, and onto their spherical surfaces of the hubs, coming in contact with the spherical surface of the support, there are made longitudinal grooves, wherein are freely placed the rounded ends of the pins, the other ends of which are rigidly fixed into the spherical support 12. The mechanism for satellite gear displacement contains an odd number of at least three electromagnetic devices, connected in series to the electric power source, uniformly mounted round the circumference, onto an annular prominence, made onto the inner part of the lateral wall of the body 1, and made into the clearance between the symmetric parts of the satellite gear 6. Each electromagnetic device contains a coil with winding, which is rigidly fixed onto the annular prominence, and a core, made of magnetostrictive material, the ends of which come in contact with the inner frontal surfaces of the satellite gear symmetric parts.