Invenţia se referă la construcţia de maşini şi poate fi utilizată, în special în domeniul controlului roţilor dinţate conice. Scopul invenţiei constă în lărgirea posibilităţilor funcţionale prin asigurarea posibilităţii controlului profilului dinţilor, erorii unghiului axoidei conice şi erorii pasului şi lărgirea nomenclatorului roţilor controlate prin asigurarea posibilităţii controlului roţilor conice precesionale. Scopul se realizează prin aceea că dispozitivul, care conţine o placă-suport, pe care sunt instalate un cărucior şi un angrenaj cu cremalieră, iar pe cărucior sunt instalate un motor electric, un reductor, arborele condus al căruia este legat cu axul principal, cu care sunt legate pârghia şi capul de măsurare, este înzestrat cu un mecanism de acţionare elicoidal micrometric şi cu traductoare de deplasări liniare. Pe axul principal este instalat un traductor de poziţie unghiulară. Pe placa-suport este fixată roata conică de control, iar pe cărucior - microprocesorul. Controlul profilului dinţilor se efectuează prin compararea coordonatelor profilului real cu coordonatele profilului teoretic, introdus în memoria microprocesorului.
The invention relates to the machine building and may be used particularly in the bevel gear control field. The propose of the invention consists in increasing the functional possibilities by ensuring the possibility of teeth profile control, the conic axoid angle error and the step error and increasing the controlled wheels nomenclature at the expense of ensuring the possibility of the precession level gear control. This is achieved by the fact that the arrangement comprising a basis on which are installed the carriage and the rack gear and on the carriage are installed an electric motor, a reduction gear, the driven shaft which is connected to the spindle with which are connected the level and the measuring head, it is provided with the micrometric screwdrive and the linear displacements transducers. On the spindle is installed the angular turn transducer. On the basis is fixed the controlled level gear, and on the carriage - the microprocessor. The wheel profile control is carried out by comparing the real profile coordinates with the theoretic profile coordinates, installed in the microprocessor storage.