Problema asigurării securităţii la trafic este una dintre cele mai actuale probleme cu care se confruntă omenirea. Aceasta este ca urmare a dezvoltării într-un ritm nebănuit a industriei constructoare de automobile, factor contribuitor la creşterea gradului de motorizare a populaţiei. Creşterea numărului de vehicule implică ridicarea intensităţii şi densităţii traficului rutier, fapt ce contribuie la creşterea numărului accidentelor rutiere, care cauzează diferite pagube materiale şi traume a persoanelor.
În lucrarea de faţă se analizează statistica accidentelor rutiere, se evidenţiază cauzele şi factorii contribuitori la producerea accidentelor din traficul rutier, principiile de examinare ale acestora, precum şi problema privind asigurarea securităţii circulaţiei rutiere.
Capitolul unu este destinat pentru investigarea cauzelor principale ce contribuie la producerea accidentelor rutiere. În acest capitol se analizează principalele cauze de producere a accidentelor rutiere datorate stării tehnice a autovehiculului, factorului rutier şi conducătorilor auto.
Capitolul doi însumează o analiză generală a factorilor principali ce contribuie la producerea accidentelor rutiere. În acest capitol sînt descrise diferite situaţii critice cauzate de starea tehnică a autovehiculului şi starea drumului, ce pot apărea în timpul deplasării, şi metodele de ieşire cu succes şi onoare din aceste împrejurări periculoase. De asemenea se analizează calităţile, fenomenele şi parametrii psihofiziologici, ce influenţează activitatea muncii conducătorului auto.
Capitolul trei este prevăzut pentru efectuarea unei clasificări detaliate a accidentelor rutiere în funcţie de mai multe criterii: consecinţe, cauza care le-a generat, locul unde s-au produs, momentul cînd s-au produs, participanţii la eveniment, vîrsta acestora, etc. În acest capitol de asemenea se descrie clasificarea accidentelor rutiere în dependenţă de modalitatea de producere.
Capitolul patru este consacrat efectuării unei analize statistice a accidentelor rutiere în Republica Moldova. În acest capitol se prezintă frecvenţa accidentelor rutiere produse în Republica Moldova, la scară europeană, în ultimii 14 ani şi datele statistice în ultimii cinci ani. De asemenea se redă o statistică a accidentelor rutiere în dependenţă de categoria lor, lunile anului, zilele săptămînii şi orele zilei.
Capitolul cinci prevede principalele premise înaintate pentru prevenirea producerii accidentelor rutiere. În acest capitol sînt expuse semnele pericolelor, imaginile situaţiilor periculoase create pe drum, împrejurările recunoaşterii şi întreprinderea măsurilor în vederea prevenirii şi evitării accidentelor rutiere.
The traffic security issue is one of the most actual problems facing mankind. This is due to the high speed development of automobiles production industry, contributing factor to the increase of motorization. Increasing the number of vehicles involves lifting the intensity and density of traffic, which contributes to the increase of road accidents, causing different damage to property and injury to persons.
In the present paper are analyzed statistics on road accidents, the causes and contributors to road traffic accidents, review principles thereof, as well as the problem of ensuring road safety.
Chapter one is intended to investigate the causes that contribute to the production of main road accidents. In this chapter one examines the main causes of road accidents occurring as a result of technical condition of the vehicle, the road factor and the driver – human factor.
Chapter two summarizes a general analysis of the main factors that contribute to the production of road accidents. In this chapter are described various critical situations caused by the technical condition of the vehicle and the road, which may occur during the movement, and successful and honorable output methods of those dangerous circumstances. It also analyzes the qualities, the phenomena and psycho-physiological parameters influencing the activity of the driver.
The third chapter is intended for making a detailed classification of road accidents according to several criteria: consequences, cause of generation, the place where it occurred, when it was produced, the participants, their age, etc. This chapter also describes the classification of road accidents depending on their method of production.
Chapter four is brings information about a statistical analysis of the traffic accidents in the Republic of Moldova. In this chapter are presented road accidents frequency produced in the Republic of Moldova, on a European scale, in the last 14 years and the statistical data for the past five years. There is also shown a statistic on road accidents depending on their category, months, days of the week and times of day.
Chapter five provides the main premise put forward in order to prevent road accidents. In this chapter are presented signs of hazards, road hazardous situations images, the circumstances of recognition and undertaking measures in order to prevent and avoid accidents.