IRTUM – Institutional Repository of the Technical University of Moldova

The role of personal factors in shaping the ecological perception of consumers in the Republic of Moldova

Show simple item record

dc.contributor.author MÎRZA, Sergiu
dc.date.accessioned 2025-12-28T16:11:51Z
dc.date.available 2025-12-28T16:11:51Z
dc.date.issued 2025
dc.identifier.citation MÎRZA, Sergiu. The role of personal factors in shaping the ecological perception of consumers in the Republic of Moldova = Rolul factorilor personali în formarea percepției ecologice a consumatorilor din Republica Moldova. In: Сompetitiveness and sustainable development: Conference Proceedings the 7h Economic International Conference, mixed format, 6-7 November, 2025. Chișinău: Tehnica-UTM, 2025, pp. 493-502. ISBN 978‐9975‐64‐596‐6 (PDF). en_US
dc.identifier.isbn 978‐9975‐64‐596‐6
dc.identifier.uri https://doi.org/10.52326/csd2025.60
dc.identifier.uri https://repository.utm.md/handle/5014/34162
dc.description.abstract The formation of consumers' ecological perception depends on several factors, including personal factors. In this research, personal factors such as age, gender, level of education, type of locality of residence and monthly income obtained by the consumer will be analyzed. The hypothesis of the study is that the differentiation of the consumer according to these factors forms different attitudes of perception of environmental problems. The research, which was carried out by means of a survey of 172 respondents, highlighted that young people who have a higher level of education manifest a much more pronounced ecological perception and are more receptive to having a more responsible consumption behavior towards the environment. However, the income obtained by consumers and the accessibility of information would diminish the formation of a responsible behavior towards the environment. The results obtained confirm that the formation of the ecological perception of consumers in the Republic of Moldova is determined by these personal factors mentioned in the study and that ecological education, the consumer's internal social values and experiences related to the environment in which this consumer exists would be decisive in the formation of authentic ecological awareness. en_US
dc.description.abstract Formarea percepției ecologice a consumatorilor depinde de mai mulți factori printre care și factorii personali. În această cercetare vor fi analizați așa factori personali ca vârsta, genul, nivelul de educație, tipul localității de domiciliu și venitul lunar obținut de consumator. Ipoteza studiului constă în faptul că diferențierea consumatorului după acești factori formează atitudini diferite de percepție a problemelor legate de mediu. Cercetarea care a fost realizată prin intermediul chestionării a 172 de respondenți a scos în evidență că persoanele tinere care au un nivel de educație mai ridicat manifestă o percepție ecologică mult mai pronunțată și prezintă mai multă receptivitate de a avea un comportament de consum mai responsabil față de mediu. Cu toate acestea venitul obținut de consumatori și accesibilitatea informației ar diminua formarea unui comportament responsabil față de mediu. Rezultatele obținute ne confirmă că formarea percepției ecologice a consumatorilor din Republica Moldova este determinată de acești factori personali menționați în studiu și că educația ecologică, valorile sociale interne ale consumatorului și experiențele legate de mediul ambiant în care își are existența acest consumator ar fi decisive în formarea conștiinței ecologice autentice. en_US
dc.language.iso ro en_US
dc.publisher Technical University of Moldova en_US
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ *
dc.subject consumer behavior en_US
dc.subject ecological perception en_US
dc.subject personal behavioral factors en_US
dc.subject ecological education en_US
dc.subject comportamentul consumatorului en_US
dc.subject percepţie ecologică en_US
dc.subject factori personali de comportament en_US
dc.subject educaţie ecologică en_US
dc.title The role of personal factors in shaping the ecological perception of consumers in the Republic of Moldova en_US
dc.title.alternative Rolul factorilor personali în formarea percepției ecologice a consumatorilor din Republica Moldova en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

  • 2025
    The 7th Economic International Conference (6th-7th November 2025)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States

Search DSpace


Browse

My Account