IRTUM – Institutional Repository of the Technical University of Moldova

Студенческое конструкторское бюро как база инженерных достижений

Show simple item record

dc.contributor.author ПОПЕСКУЛ, Анжела
dc.contributor.author ПОПЕСКУЛ, Сергей
dc.contributor.author МАЛАЙ, Леонид
dc.contributor.author ВАЛУЦА, Якоб
dc.date.accessioned 2025-12-16T09:49:49Z
dc.date.available 2025-12-16T09:49:49Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation ПОПЕСКУЛ, А.; С. ПОПЕСКУЛ; Л. МАЛАЙ и Я. ВАЛУЦА. Студенческое конструкторское бюро как база инженерных достижений. In: Intellectus. 2021, nr. 3-4, pp. 106-114. ISSN 1810-7079. en_US
dc.identifier.issn 1810-7079
dc.identifier.uri https://repository.utm.md/handle/5014/33996
dc.description.abstract Biroul de Proiectare Studențesc (BPS) este una dintre cele mai reușite forme de creativitate tehnică colectivă a tinerilor. Acest lucru este confirmat de succesul BPS al Universității Agrare de Stat din Moldova în crearea celor mai noi tehnologii, marcate prin certificate de autor, medalii CE și alte premii. Pornind de la cursurile pentru juniori, studenții sunt implicați în activităţi creativ-aplicative la departamente, fiind interesați de subvențiile materiale. Tânărul inginer, după absolvire, are deja abilități practice de proiectare și cercetare a mașinilor. Pe exemple din lumea reală (mașini modernizate pentru încărcarea și transportarea recoltei din livezi și vii, concasor de furaje, mașini pentru testarea oboselii pieselor refabricate, viscozimetru planetar fără măsurători de forță, pentru vehicule cu elice de impulsuri de teren) este demonstrată depășirea stereotipurilor gândirii și interacțiunea științei cu creativitatea tehnică. en_US
dc.description.abstract The Student Design Bureau (SВB) is one of the most successful forms of collective technical creativity of young people. This is confirmed by the success of the SDB of the State Agrarian University of Moldova in the creation of the latest technology, marked by the author's certificates, CE medals and other awards. Starting from courses for juniors, students are involved in creative and applied activities in departments, being interested in material subsidies. After graduation, the young engineer already has practical skills in the design and research of automobiles. Real-life examples (modernized machines for loading and transporting crops from orchards and vineyards, fodder shredders, machines for testing the fatigue of manufactured parts, planetary viscometer without force measurements, for vehicles with field impulse propellers) show that this goes beyond the stereotypes of thinking and the interaction of science with technical creativity. en_US
dc.language.iso ru en_US
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ *
dc.subject Biroul de Proiectare Studențesc en_US
dc.subject creativitate tehnică en_US
dc.subject tineri ingineri en_US
dc.subject abilități practice en_US
dc.subject proiectare en_US
dc.title Студенческое конструкторское бюро как база инженерных достижений en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States

Search DSpace


Browse

My Account