IRTUM – Institutional Repository of the Technical University of Moldova

Grija ca virtute și grija ca relație. Etica grijii în educație

Show simple item record

dc.contributor.author BĂLAN, Marin
dc.date.accessioned 2025-10-21T09:25:59Z
dc.date.available 2025-10-21T09:25:59Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation BĂLAN, Marin. Grija ca virtute și grija ca relație. Etica grijii în educație. In: Cercetarea, dezvoltarea și inovarea din perspectiva eticii globale = Research, development and innovation from the perspective of global ethics: Conferinţa Știinţifică Internaţională, Ediția a 5-a, Universitatea Tehnică a Moldovei, Chişinău, 17 mai 2024. Chişinău, 2025, pp. 15-22. ISBN 978-9975-64-541-6 (PDF). en_US
dc.identifier.isbn 978-9975-64-541-6
dc.identifier.uri https://repository.utm.md/handle/5014/33530
dc.description.abstract Etica grijii, inițiată de Carol Gilligan, ca o „voce feminină,” a fost extinsă de Nel Noddings în educație. În cele ce urmează, prezint distincția făcută de Noddings între grija ca virtute și grija ca relație și arăt că nu este suficient ca profesorii să practice grija ca virtute, urmărind doar atingerea obiectivelor fixate de ei și de școală, ci că trebuie să ne întrebăm și dacă elevii simt că această grijă corespunde nevoilor lor. en_US
dc.description.abstract The ethics of care, pioneered by Carol Gilligan, as a "female voice," was extended in education by Nel Noddings. In what follows, I present Noddings' distinction between caring as virtue and caring as relation; and I show that it is not enough for teachers to practice caring as virtue, aiming only to achieve the goals set by themselves and the school, but that we must also ask if the students feel that teachers' caring corresponds to their needs. en_US
dc.language.iso ro en_US
dc.publisher Universitatea Tehnică a Moldovei en_US
dc.relation.ispartofseries Cercetarea, dezvoltarea și inovarea din perspectiva eticii globale = Research, Innovation and Development from the Perspective of the Global Ethics : Materialele Conferinţei Ştiinţifice cu Participare Internaţională, Ediția a 5-a, 17 mai 2024;
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ *
dc.subject grija ca virtute en_US
dc.subject grija ca relație en_US
dc.subject educație en_US
dc.subject caring as virtue en_US
dc.subject caring as relation en_US
dc.subject education en_US
dc.title Grija ca virtute și grija ca relație. Etica grijii în educație en_US
dc.title.alternative Caring as virtue and relation. Ethics of care in education en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

  • 2024
    Materialele Conferinţei Ştiinţifice cu Participare Internaţională, Ediția a 5-a, 17 mai 2024

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States

Search DSpace


Browse

My Account