IRTUM – Institutional Repository of the Technical University of Moldova

Particularities of the behavior and motivation of the consumer of ecological products in the Republic of Moldova

Show simple item record

dc.contributor.author MÎRZA, Sergiu
dc.contributor.author CHIRIAC, Lilia
dc.date.accessioned 2025-10-08T14:58:18Z
dc.date.available 2025-10-08T14:58:18Z
dc.date.issued 2025
dc.identifier.citation MÎRZA, Sergiu and Lilia CHIRIAC. Particularities of the behavior and motivation of the consumer of ecological products in the Republic of Moldova. Journal of Social Sciences. 2025, vol. 8, nr. 2, pp. 118-136. ISSN 2587-3490, eISSN 2587-3504. en_US
dc.identifier.issn 2587-3490
dc.identifier.issn 2587-3504
dc.identifier.uri https://www.doi.org/10.52326/jss.utm.2025.8(2).10
dc.identifier.uri https://repository.utm.md/handle/5014/33465
dc.description.abstract The integration of the concept of sustainable development into the market economy is closely linked to a clear understanding of the motivations underlying the ecological behavior of consumers. The hypothesis of the study was that consumers in the Republic of Moldova are increasingly motivated to purchase ecological products, and their consumption behavior is influenced by factors such as awareness of health benefits, concern for environmental protection, income level, etc. The purpose of the study was to analyze the behavior and motivation of consumers of ecological products in the Republic of Moldova. To achieve this goal, the following tasks have been proposed: developing a questionnaire, conducting a survey and collecting data, analyzing the information obtained and formulating relevant conclusions. The methods used for the research consisted of studying domestic and foreign literature sources in the field, using the systemic approach method to study market phenomena and conducting a survey. Research results showed that in the current context, characterized by growing concerns about sustainability, climate change and the negative impact of industry on the environment, the behavior of consumers of organic products in the Republic of Moldova is becoming a topic of major interest, and the motivation for purchasing these products is constantly evolving. The initial hypothesis has largely come true. The analysis of the behavior and motivation of consumers in the Republic of Moldova showed that the orientation towards organic products is determined by factors such as awareness of health benefits, concern for environmental protection and social influences. en_US
dc.description.abstract Integrarea conceptului de dezvoltare durabilă în economia de piață este strâns legată de o înțelegere clară a motivațiilor care stau la baza comportamentului ecologic al consumatorilor. Ipoteza studiului a fost că consumatorii din Republica Moldova sunt tot mai motivați să achiziționeze produse ecologice, iar comportamentul lor de consum este influențat de factori precum conștientizarea beneficiilor pentru sănătate, preocuparea pentru protecția mediului, nivelul veniturilor, etc. Studiul a avut drept scop analiza comportamentului și motivației consumatorului de produse ecologice din Republica Moldova. Pentru a atinge acest scop s-au propus următoarele sarcini: elaborarea unui chestionar, realizarea unui sondaj și colectarea datelor, analiza informațiilor obținute și formularea concluziilor relevante. Metodele utilizate pentru cercetare au constat în studierea surselor de literatură autohtonă și de peste hotare în domeniu, folosirea metodei abordării sistemice de studiere a fenomenelor de piață și realizarea unui sondaj. Rezultatele cercetării au demonstrat că în contextul actual, caracterizat de preocupări tot mai mari privind sustenabilitatea, schimbările climatice și impactul negativ al industriei asupra mediului, comportamentul consumatorilor de produse ecologice din Republica Moldova devine un subiect de interes major, iar motivația pentru achiziționarea acestor produse evoluează constant. Ipoteza stabilită inițial s-a adeverit în mare parte. Analiza comportamentului și motivației consumatorilor din Republica Moldova a arătat că orientarea către produsele ecologice este determinată de factori precum conștientizarea beneficiilor pentru sănătate, preocuparea pentru protecția mediului și influențele sociale. en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Technical University of Moldova en_US
dc.relation.ispartofseries Journal of Social Sciences. 2025, vol. 8, nr. 2;
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ *
dc.subject sustainable development en_US
dc.subject ecological behavior en_US
dc.subject consumer motivation en_US
dc.subject ecological products en_US
dc.subject ecological consumption en_US
dc.subject dezvoltare durabilă en_US
dc.subject comportament ecologic en_US
dc.subject motivarea consumatorilor en_US
dc.subject produse ecologice en_US
dc.subject consum ecologic en_US
dc.title Particularities of the behavior and motivation of the consumer of ecological products in the Republic of Moldova en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States

Search DSpace


Browse

My Account