IRTUM – Institutional Repository of the Technical University of Moldova

Atitudinea noii generaţii de consumatori faţă de produsele fast-food

Show simple item record

dc.contributor.author GRIGORAȘ, Maria
dc.date.accessioned 2025-08-25T08:34:38Z
dc.date.available 2025-08-25T08:34:38Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.citation GRIGORAŞ, Maria. Atitudinea noii generaţii de consumatori faţă de produsele fast-food. In: Economica, 2018, nr. 2(104), pp. 39-50. ISSN 1810-9136. en_US
dc.identifier.issn 1810-9136
dc.identifier.uri https://repository.utm.md/handle/5014/33055
dc.description.abstract Primii vânzători de fast-food au fost comercianţii ambulanţi, care îşi postau cărucioarele cu delicatese la intrarea în fabrici pentru a hrăni muncitorii. Această practică este specifică şi astăzi pentru comercianţii ambulanţi turci, care îşi expun cărucioarele cu „kokoreç”, „manti”, „pilâv” şi „pide” oriunde în stradă. Scopul cercetării a fost de a determina atitudinea şi percepţia noii generaţii de consumatori faţă de produsele fast-food şi de a verifica ipoteza potrivit căreia că studenţii şi specialiştii în tehnologiile informaţionale sunt segmentele cele mai înclinate spre un atare comportament. Pentru executarea acestui demers, s-a realizat un sondaj aleatoriu non-exhaustiv alcătuit din 63 de persoane, iar metoda de culegere a informaţiilor a fost prin anchetare. În urma cercetărilor, s-a conchis că piaţa alimentelor fast-food, în Republica Moldova, este în ascensiune. en_US
dc.description.abstract The first fast-food vendors were ambulant merchants who parked their carriages with delicacies at the entrance of the factories to feed the workers. This practice is specific to today's Turkish ambulant merchants who expose their “kokoreç”, “manti”, “pilav” and “pide” carts anywhere in the street. The aim of this research was to determine the attitudes and perceptions of the new generations of consumers towards fast food products and to verify the hypothesis that students and IT specialists are the most predisposed segments to such behaviour. In order to carry out this research, a non-exhaustive random survey of 63 people was conducted and a questionnaire was used as a method of information gathering. The research has concluded that the fast food market in the Republic of Moldova is on the rise due to the emergence of a new type of consumer. en_US
dc.language ro
dc.language.iso en en_US
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ *
dc.subject fast food en_US
dc.subject comercializare en_US
dc.subject comercianți en_US
dc.subject comportamantul consumatorului en_US
dc.subject anchetă en_US
dc.subject merchants en_US
dc.subject commercialization en_US
dc.subject consumer behaviour
dc.subject surveys
dc.title Atitudinea noii generaţii de consumatori faţă de produsele fast-food en_US
dc.title.alternative Attitude of the new generations of consumers towards fast-food products en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States

Search DSpace


Browse

My Account