IRTUM – Institutional Repository of the Technical University of Moldova

Comerţul exterior - formă a activităţilor economice externe

Show simple item record

dc.contributor.author LITVIN, Aurelia
dc.date.accessioned 2025-07-07T08:55:35Z
dc.date.available 2025-07-07T08:55:35Z
dc.date.issued 2009
dc.identifier.citation LITVIN, Aurelia. Comerţul exterior - formă a activităţilor economice externe. Economica. 2009, nr. 6(70), pp. 109-115. ISSN 1810-9136. en_US
dc.identifier.issn 1810-9136
dc.identifier.uri https://repository.utm.md/handle/5014/32567
dc.description.abstract Republica Moldova deţine un potenţial economic important pentru lumea de afaceri din străinătate, dar resursele financiare şi materiale trebuie administrate eficient şi raţional, pentru a asigura realizarea obiectivelor dezvoltării durabile. Exportul de mărfuri constituie una din principalele surse de acumulare a rezervelor valutare în ţară. De gradul lui de dezvoltare depinde starea financiară a ţării, capacitatea de achitare a datoriilor externe, ameliorarea stării de criză prin care trece economia naţională. În etapa actuală, R. Moldova are nevoie de o politică şi strategie bine chibzuită în domeniul promovării exportului, dacă se doreşte ieşirea din criza totală a ţării, prosperarea socio-economică de mai departe. Politica de promovare se bazează, în primul rând, pe dezvoltarea principalelor ramuri economice, care pot să producă bunuri calitative şi competitive atât pentru consumul intern, cât şi pentru cel extern. Totodată, această politică trebuie să se conducă de principiul dezvoltării durabile a comerţului în conformitate cu tendinţele şi cerinţele manifestate pe plan mondial. en_US
dc.description.abstract The Republic of Moldova has an important economic potential for the foreign business world, but its financial and material resources must be managed efficiently and rationally in order to ensure the achievement of the objectives concerning sustainable development. The export of goods constitutes one of the main sources of currency supply accumulation in the country. Country’s financial situation, its capacity to discharge foreign debts, as well as the improvement of the crisis situation in national economy depend on the development degree of goods export. At present, the Republic of Moldova needs a well-thought policy and strategy in the field of export promotion, if we want to go beyond the country’s total crisis and to reach further socio-economic prosperity. The promotion policy, first of all, is based on the development of its main economic branches that can produce qualitative and competitive goods both for national and foreign consumption. At the same time, this policy must take as principle the sustainable development of national trade in accordance with worldwide tendencies and requirements. en_US
dc.language.iso ro en_US
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ *
dc.subject comerț exterior en_US
dc.subject dezvoltare durabilă en_US
dc.subject schimbare socială en_US
dc.subject promovarea vânzărilor en_US
dc.subject politică de marketing en_US
dc.subject foreign trade en_US
dc.subject sustainable development en_US
dc.subject social change en_US
dc.subject sales promotion en_US
dc.subject marketing policies en_US
dc.title Comerţul exterior - formă a activităţilor economice externe en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States

Search DSpace


Browse

My Account