Prin realizarea acestei lucrări, am înțeles cât de complex și interdependent este domeniul siguranței rutiere. Accidentele rutiere nu reprezintă simple evenimente izolate, ci rezultatul unei combinații de factori care țin de infrastructură, comportamentul participanților la trafic, condițiile meteorologice și, nu în ultimul rând, eficiența sistemului de colectare și analiză a datelor. Am descoperit că, în Republica Moldova, sistemul legal și instituțional dedicat siguranței rutiere este bine conturat prin acte normative precum Legea 131/2007, Legea 350/2023 și HG 693/2007, dar punerea în aplicare a acestora este adesea afectată de lipsa resurselor, infrastructura învechită și lipsa unor intervenții coerente în zonele cu risc ridicat. Studiul de caz realizat pe segmentul de drum R6, în localitatea Bilicenii Vechi (km 113+000 – 117+000), a arătat clar cum neglijarea infrastructurii (lipsa trotuarelor, iluminatului, marcajelor) are consecințe directe asupra frecvenței și gravității accidentelor, în special în rândul pietonilor. Am învățat că o analiză riguroasă, bazată pe date reale colectate prin Registrul de Stat al Accidentelor Rutiere (RSAR), permite identificarea „punctelor negre” și formularea unor măsuri concrete de intervenție.
Through the completion of this work, I have come to understand how complex and interdependent the field of road safety truly is. Road accidents are not merely isolated events, but rather the result of a combination of factors including infrastructure, the behavior of road users, weather conditions, and, not least, the effectiveness of data collection and analysis systems. I discovered that, in the Republic of Moldova, the legal and institutional framework dedicated to road safety is well-defined through regulatory acts such as Law 131/2007, Law 350/2023, and Government Decision 693/2007. However, the implementation of these measures is often hindered by a lack of resources, outdated infrastructure, and the absence of coherent interventions in high-risk areas. The case study conducted on the R6 road segment, in the locality of Bilicenii Vechi (km 113+000 – 117+000), clearly demonstrated how neglecting infrastructure (lack of sidewalks, lighting, and road markings) has direct consequences on the frequency and severity of accidents, especially among pedestrians. I have learned that thorough analysis, based on real data collected through the State Register of Road Accidents (RSAR), allows for the identification of “black spots” and the formulation of concrete intervention measures.