IRTUM – Institutional Repository of the Technical University of Moldova

Perspectiva diacronică în abordarea conceptului de „valoare literar-artistică”

Show simple item record

dc.contributor.author PUȚUNTEAN, Nina
dc.date.accessioned 2025-05-15T10:23:59Z
dc.date.available 2025-05-15T10:23:59Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation PUTUNTEAN, Nina. Perspectiva diacronică în abordarea conceptului de „valoare literar-artistică”. Revistă de știinţe socioumane. 2019, nr. 3(43), pp. 58-66. ISSN 1857-0119. en_US
dc.identifier.issn 1857-0119
dc.identifier.uri https://repository.utm.md/handle/5014/31450
dc.description.abstract Valoarea/valoarea literar-artistică sunt definite de către specialiștii occidentali în domeniul lecturii din câteva perspective, fiecare descoperind un factor de definire, dedus din natura participanților la lectură: a autorului textului literar artistic (TLA), a textului literar, a cititorului concret/cititorului virtual, pe care se suprapun experiența socială în domeniu, demersurile sociale etice, politice, ideologice, precum și dogmele și sistemele filosofice, artistice, teoretico-literare etc. Perspectiva pedagogică în definirea valorii/valorii literar-artistice în lucrările examinate este minimă sau lipsește. Or, complementar axiologiei filosofice, este esențial a concepe/dezvolta o regionalizare a axiologiei care să aibă ca fundament practic capacitatea evaluării de a se adapta și a răspunde la specificitatea semiotică a obiectului-țintă. en_US
dc.description.abstract The value/literary-artistic value is defined by the western specialists in the field of reading from several perspectives, each discovering a defining factor, deduced from the nature of the participants in the reading process: the author of the literary-artistic text, the literary-artistic text, the real reader/virtual reader, overlapped with social experience in the field, social ethical, political, ideological approaches, as well as with philosophical, artistic, theoretical-literary dogmas and systems. The pedagogical perspective in defining the value/literary-artistic value in the examined works is minimal or missing. Or, complementary to philosophical axiology, it is essential to design/develop a regionalization of axiology that would have as practical basis the capacity of evaluation to adapt and respond to the semiotic specificity of the target object. en_US
dc.language.iso ro en_US
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ *
dc.subject axiologie en_US
dc.subject lectură en_US
dc.subject literatură artistică en_US
dc.subject valoare en_US
dc.subject axiology en_US
dc.subject reading en_US
dc.title Perspectiva diacronică în abordarea conceptului de „valoare literar-artistică” en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States

Search DSpace


Browse

My Account