Scopul acestei lucrări este de a analiza potențialul integrării deșeurilor reciclabile în construcția infrastructurii rutiere, pentru a îmbunătăți capacitatea mecanică și stabilitatea acesteia. Cercetarea vizează identificarea beneficiilor ecologice, economice și tehnice ale utilizării materialelor reciclate, comparativ cu cele tradiționale, și propunerea unor soluții optime pentru dezvoltarea durabilă a infrastructurii rutiere în Republica Moldova. Obiectivele lucrării sunt: Identificarea tipurilor de deșeuri reciclabile aplicabile în infrastructura rutieră. Determinarea beneficiilor ecologice și economice ale reciclării deșeurilor în infrastructura rutieră. Evaluarea stabilității infrastructurii în funcție de materialele utilizate. Studierea capacității mecanice a materialelor reciclate utilizate în construcția rutieră. Analizarea impactului materialelor reciclate asupra stabilității și durabilității infrastructurii rutiere. Evaluarea riscurilor și propunerea unor măsuri de îmbunătățire a stabilității drumurilor construite cu materiale reciclate. Metodologia de cercetare. Pe baza informațiilor din literatura de specialitate, s-au stabilitate categoriile de deșeuri cu o potențială ridicată a unei caracteristici mecanice ale infrastructurii rutiere. În principal, sunt ales: deșeuri plastice (PET, polietilenă de înaltă densitate – HDPE, etc.) pentru proprietățile de rezis-tență la umiditate și ductilitate; granule de cauciuc rezultate din anvelope uzate, pentru absorbția vibrațiilor și flexibilitatea; agregate din construcții și demolări pentru creșterea stabilității și pen-tru a înlocui parțial agregatele naturale. Rezultatele obținute indică faptul că integrarea deșeurilor în structura rutiere reciclabile o opțiune viabilă atât din punct de vedere tehnic, cât și economic și ecologic. Rezistența la fisurare, stabilitatea sporită a creșterii sub trafic intens și comportamentul mai bun la temperaturi extreme sunt benefice directe, observați în urma testelor de laborator. Mai mult decât atât, importanța unei astfel de abordări rezidă și în potențialul de a diminua presiunea asupra resurselor naturale și de a reduce amprenta de carbon a sectorului construcțiilor.
The purpose of this work is to analyze the potential of integrating recyclable waste into the construction of road infrastructure, in order to improve its mechanical capacity and stability. The research aims to identify the ecological, economic and technical benefits of using recycled materials, compared to traditional ones, and to propose optimal solutions for the sustainable development of road infrastructure in the Republic of Moldova. The objectives of the work are: Identifying the types of recyclable waste applicable in road infrastructure. Determining the ecological and economic benefits of waste recycling in road infrastructure. Assessing the stability of the infrastructure depending on the materials used. Studying the mechanical capacity of recycled materials used in road construction. Analyzing the impact of recycled materials on the stability and durability of road infrastructure. Assessing risks and proposing measures to improve the stability of roads built with recycled materials. Research methodology. Based on information from the specialized literature, the categories of waste with a high potential for a mechanical characteristic of road infrastructure were established. Mainly, the following are chosen: plastic waste (PET, high-density polyethylene - HDPE, etc.) for their moisture resistance and ductility properties; rubber granules resulting from used tires, for vibration absorption and flexibility; aggregates from construction and demolition to increase stability and to partially replace natural aggregates. The results obtained indicate that the integration of waste into the structure of recyclable roads is a viable option both from a technical, economic and ecological point of view. Resistance to cracking, increased stability of growth under heavy traffic and better behavior at extreme temperatures are direct benefits, observed after laboratory tests. Moreover, the importance of such an approach also lies in the potential to reduce the pressure on natural resources and to reduce the carbon footprint of the construction sector.