This paper is a didactic project to teach the topic "Chemical bond and structure of substance – didactic aspects", that aims to help students understand the most important notions, laws and theories. In the process of mastering the material of the topic, skills should be improved for students to make inter-subject communications with physics and mathematics based on the application of knowledge about electrons, ions, and nucleus of an atom. Students should more often be given the opportunity to analyze the composition of substances and make conclusions about the nature of chemical bonds, compare the structure of atoms, simple and complex substances, establish a relationship with properties, and predict the type of crystal lattice based on the properties of substances, so they will be able to develop logical thinking skills. When studying the topic, ideas about the relationship of opposites, about the transition of quantitative changes to qualitative ones will be further developed. Having finished the lesson students must deepen their knowledge about ionic and covalent chemical bonds, establish differences between polar covalent bond and nonpolar covalent bond, recognize substances with different bond type, develop mobility of thought, modeling, generalization and abstracting ability, cultivate the analytical spirit and the power of synthesis, use chemical terminology while presenting information on chemical connection.
Acest articol prezintă un proiect didactic pentru predarea temei "Legătura chimică și structura substanţei – aspecte didactice", care își propune să îi ajute pe studenţi să înţeleagă cele mai importante noţiuni, legi și teorii. La studierea subiectului, ar trebui îmbunătăţite abilităţile pentru ca elevii să poată realiza legătura cu fizica și matematica prin aplicarea cunoștinţelor despre electroni, ioni și nucleul atomului. Dezvoltând gândirea logică, elevilor li se oferă oportunitatea de a analiza compoziţia substanţelor și de a face concluzii despre natura legăturii chimice, pentru a compara structura atomică a substanţelor simple și compuse, stabilind legătură cu tipul reţelei cristaline bazată pe proprietăţile substanţelor. Vor fi dezvoltate cunoștinţele cu privire la contradicţii, despre trecerea schimbărilor cantitative la cele calitative. La sfârșitul lecţiei, elevii trebuie să-și aprofundeze cunoștinţele privind legăturile chimice ionice și covalente, să stabilească diferenţele dintre legătura covalentă polară și nepolară, să recunoască substanţele cu diferite tipuri de legături, să dezvolte mobilitatea gândirii, modelarea, generalizarea și abilitatea de abstractizare, cultivă spiritul analitic și puterea de sinteză, pentru a utiliza terminologia chimică în prezentarea informaţiilor despre conexiunea chimică.