The development of entrepreneurial interest among young people represents an important alternative in terms of using the potential of young people. Youth unemployment represents a significant loss of human capital that could contribute to economic growth. The last challenges that young people faced (mass emigration abroad, general demographic decline, the COVID-19 pandemic), shows that it is absolutely necessary to support young people in starting their own businesses. Analysing the experience of the European Union in supporting young entrepreneurs, we found that the inclusion of young people in economic activity is characterized by certain specific difficulties. Based on the obtained results, we can conclude that most of the analysed countries aim to develop entrepreneurial skills among young people through various mentoring and coaching programs, the dissemination of good practices and the sharing of experience. For the Republic of Moldova, the experience of the analysed countries demonstrates that the main support for young people to be interested in entrepreneurship, as a way of self-employment, is the promotion of public policies that must clearly indicate the need to develop and promote entrepreneurial education and culture, including the development entrepreneurial skills and an entrepreneurial mindset at all levels of education.
Dezvoltarea interesului antreprenorial în rândul tinerilor reprezintă o alternativă importantă în ceea ce privește utilizarea potențialului tinerilor. Ultimele provocări cu care s-au confruntat tinerii (emigrarea în masă în străinătate, declinul demografic general, pandemia COVID-19), ne arată că este absolut necesar să sprijinim tinerii în lansarea propriilor afaceri. Analizând experiența Uniunii Europene în sprijinirea tinerilor antreprenori, am constatat că incluziunea tinerilor în activitatea economică este caracterizată de anumite dificultăți specifice. Pe baza rezultatelor obținute, putem concluziona că majoritatea țărilor analizate urmăresc scopul să dezvolte abilități antreprenoriale în rândul tinerilor prin diverse programe de mentorat și coaching, diseminarea bunelor practici și împărtășirea experienței. Pentru Republica Moldova, experiența țărilor analizate demonstrează că principalul sprijin pentru ca tinerii să fie interesați de antreprenoriat în calitate de modalitate de auto-angajare, este promovarea unor politici publice care trebuie să indice clar necesitatea dezvoltării și promovării educației și culturii antreprenoriale, inclusiv dezvoltarea abilităților antreprenoriale și a unui mentalitate antreprenorială la toate nivelurile de educație.