IRTUM – Institutional Repository of the Technical University of Moldova

Land-use and transport integrated planning and modelling in Cluj-Napoca, Romania

Show simple item record

dc.contributor.author CADAR, Rodica Dorina
dc.contributor.author BOITOR, Rozalia Melania
dc.contributor.author DRAGOMIR, Mihai Liviu
dc.date.accessioned 2024-02-01T07:38:52Z
dc.date.available 2024-02-01T07:38:52Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.citation CADAR, Rodica Dorina, BOITOR, Rozalia Melania, DRAGOMIR, Mihai Liviu. Land-use and transport integrated planning and modelling in Cluj-Napoca, Romania. In: Journal of Engineering Science. 2023, vol. 30, nr. 4, pp. 93-110. ISSN 2587-3474, eISSN 2587-3482. en_US
dc.identifier.issn 2587-3474
dc.identifier.issn 2587-3482
dc.identifier.uri https://doi.org/10.52326/jes.utm.2023.30(4).08
dc.identifier.uri http://repository.utm.md/handle/5014/26154
dc.description.abstract The paper presents an example of successful reconversion of an industrial site located in the built-in area of Cluj-Napoca, Romania. This case study shows that land-use and transport integrated planning can be effectively implemented when a transportoriented development (TOD) is designed for the redevelopment of an industrial site. Using TOD principles identified in the Romanian law and the technical criteria identified in the scientific literature, Sanex platform is analyzed to demonstrate it is a TOD. This would be the first documented TOD designed in Romania. A model is developed for TOD Sanex to estimate the impact that the redevelopment of the industrial platform into a multifunctional area will have on the local traffic. In this regard, two scenarios are analyzed – present scenario and future scenario after completion of the redevelopment. Two variants of the future scenario are discussed in connection to the Northern Mobility Corridor (CMN), the main project in implementation in the area, which is designed as a complete street. The results demonstrate that the induced traffic wouldn’t have a considerable impact on the local traffic now or in the perspective of the redevelopment. It can be integrated by the street network, which could operate in appropriate conditions. Considering the need of revitalization of the urban and rural industrial sites at the national scale in Romania and the benefits of TOD, a methodological framework in four steps is proposed. This framework would be a helpful support in the sustainable urban reconversion process, especially to achieve the reduced impact over the built environment and urban mobility. en_US
dc.description.abstract Lucrarea prezintă un exemplu de reconversie reușită a unui sit industrial intravilan din Cluj-Napoca, România. Acest studiu de caz arată că planificarea integrată a utilizării terenurilor și a transportului poate fi implementată eficient atunci când o dezvoltare orientată către transport (TOD) este proiectată pentru reamenajarea unui sit industrial. Folosind principiile TOD identificate în legislația română și criteriile tehnice identificate în literatura științifică, platforma Sanex este analizată pentru a demonstra că este un TOD. Acesta ar fi primul TOD documentat, proiectat în România. Este dezvoltat un model pentru TOD Sanex pentru a estima impactul pe care reamenajarea platformei industriale într-o zonă multifuncțională îl va avea asupra traficului local. În acest sens, sunt analizate două scenarii – scenariul prezent și scenariul viitor după finalizarea reamenajării. Două variante ale scenariului viitor sunt discutate în legătură cu Coridorul de Mobilitate de Nord (CMN), principalul proiect în implementare în zonă, care este conceput ca o stradă completă. Rezultatele demonstrează că traficul indus nu ar avea un impact considerabil asupra traficului local, în prezent sau în perspectiva reamenajării. Poate fi integrat prin rețeaua stradală, care ar putea funcționa în condiții adecvate. Având în vedere nevoia de revitalizare a siturilor industriale urbane și rurale la scară națională din România și beneficiile TOD, se propune un cadru metodologic în patru pași. Acest cadru ar fi un sprijin util în procesul de reconversie urbană durabilă, în special pentru a obține un impact redus asupra mediului construit și a mobilității urbane. en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Technical University of Moldova en_US
dc.relation.ispartofseries Journal of Engineering Science;2023, Vol. 30, Nr. 4
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ *
dc.subject brown field redevelopment en_US
dc.subject industrial site revitalization en_US
dc.subject Sanex platform en_US
dc.subject transitoriented development en_US
dc.subject urban densification en_US
dc.subject reamenajarea câmpurilor en_US
dc.subject câmpuri brune en_US
dc.subject situri industriale intravilane en_US
dc.subject platformă Sanex en_US
dc.subject densificare urbană en_US
dc.subject Cluj-Napoca, Romania en_US
dc.title Land-use and transport integrated planning and modelling in Cluj-Napoca, Romania en_US
dc.title.alternative Planificarea și modelarea integrată a utilizării terenurilor și transporturilor în Cluj-Napoca, România en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States

Search DSpace


Browse

My Account