Abstract:
În lucrare se prezintă aspecte teoretice privind particularităţile caracteristice metodelor clasice de proiectare a îmbrăcămintei, precum şi rezultatele cercetărilor experimentale vizând stabilirea parametrilor constructivi cu impact direct asupra poziţionării produselor cu sprijin pe umeri pe corpul uman. În cadrul experimentărilor s-a lucrat cu construcţii de bază pentru produsul jachetă pentru femei, realizate prin 12 metode de proiectare din 9 ţări europene; s-au selectat parametrii constructivi care determină calitatea poziţionării produsului pe corpul uman şi echilibrul sistemului „om - produs de îmbrăcăminte”, s-au preluat aceştea de pe tiparele de bază adaptate şi optimizate, apoi s-au calculat un şir de parametri statistici pentru parametrii constructivi măsuraţi de pe tiparele de bază elaborate conform metodelor de proiectare luate în studiu, realizându-se concluzii privind metodele de proiectare care asigură calitatea de poziţionare a produsului vestimentar pe corpul uman în baza interpretării rezultatelor prelucrărilor statistico-matematice efectuate.