IRTUM – Institutional Repository of the Technical University of Moldova

Design and simulation of regenerative shock absorber for vehicle suspension

Show simple item record

dc.contributor.advisor CIUPERCĂ, Rodion
dc.contributor.author ELTAYEB, Iosif
dc.date.accessioned 2025-12-02T12:01:35Z
dc.date.available 2025-12-02T12:01:35Z
dc.date.issued 2025
dc.identifier.citation ELTAYEB, Iosif. Design and simulation of regenerative shock absorber for vehicle suspension. Teză de master. Programul de studiu Ingineria Produsului şi a Proceselor în Construcţia de Maşini. Conducător ştiinţific Rodion CIUPERCĂ, conf. univ., dr. Universitatea Tehnică a Moldovei. Chișinău, 2025. en_US
dc.identifier.uri https://repository.utm.md/handle/5014/33819
dc.description Fişierul ataşat conţine: Rezumat, Summary, Table of Contents, Introduction, Bibliografie. en_US
dc.description.abstract Transportul reprezintă 30% din energia totală livrată la nivel mondial, ceea ce îl face al doilea sector ca mărime consumator de energie după industrie. În ultimele decenii, accentul s-a pus pe generarea de energie prin metode curate și fiabile, iar una dintre aceste metode este generarea de energie prin intermediul amortizoarelor regenerative. Sistemul de suspensie este o parte importantă care poate atenua influențele vibrațiilor cauzate de denivelările drumului, unde aceste vibrații sunt în mod tradițional disipate de amortizoare. Amortizorul regenerativ, care captează energia vibrațională a unui vehicul care altfel ar fi irosită sub formă de căldură, poate genera suficientă electricitate pentru a încărca bateria vehiculului și a alimenta componentele electronice ale acestuia. Prin reducerea sarcinii alternatorului și motorului, dispozitivul îmbunătățește eficiența consumului de combustibil cu 2-8%, în funcție de tipul de vehicul, viteza vehiculului și condițiile de drum. Amortizorul poate fi montat ulterior în sistemele de suspensie ale mașinilor, camioanelor, autobuzelor și vehiculelor militare, precum și instalat pe șinele de tren. Noua capacitate de a converti vibrațiile neregulate în mișcare regulată en_US
dc.description.abstract Transportation accounts for 30% of the world’s total delivered energy, making it the second largest energy consumption sector after industry. In recent decades, the focus has been on generating energy by clean and reliable methods, and one of these methods is to generate energy through regenerative shock absorbers. The suspension system is an important part which can mitigate the influences of vibration caused by road roughness where these vibrations are traditionally dissipated by shock absorbers. The regenerative shock absorber, which harvests a vehicle’s vibrational energy that would otherwise be wasted as heat, can generate enough electricity to charge the vehicle’s battery and power its electronics. By reducing the load on the alternator and engine, the device improves fuel efficiency by 2-8%, depending on the type of vehicle, vehicle speed, and road conditions. The shock absorber can be retrofitted in the suspension systems of cars, trucks, buses, and military vehicles, as well as installed on train tracks. The new ability to convert irregular vibrations into regular motion. opposite direction. In neutral, they have a low frictional torque, which prevents drive system losses and saves energy. en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Universitatea Tehnică a Moldovei en_US
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ *
dc.subject proiectare en_US
dc.subject fabricare en_US
dc.subject sistem de suspensie en_US
dc.subject design en_US
dc.subject manufacturing en_US
dc.subject reliable en_US
dc.subject shock absorber. en_US
dc.title Design and simulation of regenerative shock absorber for vehicle suspension en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States

Search DSpace


Browse

My Account