| dc.contributor.author | STRAUTSIU, E. | |
| dc.contributor.author | MELINTEI, M. | |
| dc.date.accessioned | 2025-11-25T18:53:33Z | |
| dc.date.available | 2025-11-25T18:53:33Z | |
| dc.date.issued | 2025 | |
| dc.identifier.citation | STRAUTSIU, E. and M. MELINTEI. The European Green Deal Industrial Plan: risks and opportunities. The Chances of the romanian economy. Problemele energeticii regionale. 2025, vol. 67, nr 3, pp. 24-37. ISSN 1857-0070, eISSN 3082-1614. | en_US |
| dc.identifier.issn | 1857-0070 | |
| dc.identifier.issn | 3082-1614 | |
| dc.identifier.uri | https://www.doi.org/10.52254/1857-0070.2025.3-67.03 | |
| dc.identifier.uri | https://repository.utm.md/handle/5014/33752 | |
| dc.description.abstract | The European Green Deal Industrial Plan (EGDIP), announced by the European Commission to the other institutions and bodies of the European Union on 1 February 2023, aims to achieve a carbon-neutral European community by 2050 by transforming production and consumption paradigms. Main objectifis of the study aimes to describe the objectives, methods, and means of the EGDIP, to assess its chances of success about the challenges and risks it entails, to analyze the geopolitical and international policy implications of the European Union and to provide a case study on thestage Romania is in assuming and implementing this plan.The most important results areto nuance the official text, drawing attention to the needs for coordinating objectives and means with other major global industrial players, distributing efforts in afair proportion to the current carbon emissions of national economies in the European Union, and adjusting national contributions (financial in the first place) to the real possibilities of economies in crisis. In the case of Romania, we will note the incipient degree of addressing the EGDIP objectives by the central authorities and the relatively more advanced level of involvement of economic agents, in a context in which Romania already produces low carbon emissions -correlated with the small size of the industry in question and the systematic closure of coal mines.The significance of the results obtained is summed up in completing and refining the theoretical foundations on which EGDIP is based, formulating signals and warnings regarding risks and challenges in the implementation of the project –which can help decision-makers and their advisors, university professors, and researchers in the formulation of policies, but can also contribute to additional information for journalists and public opinion. | en_US |
| dc.description.abstract | Planul Industrial al Pactului Verde European (PIPVE), anunțat de către Comisia Europeană celorlalte instituții și organe ale Uniunii Europene implicate, la data de 1 februarie 2023,vizează realizarea unei comunități europene neutre din punct de vedere al emisiilor de carbon până în anul 2050, prin transformarea paradigmelor de producție și consum. Cercetarea noastră își propune să descrie obiectivele, metodele și mijloacele PIPVE, să evalueze șansele sale de succes prin raportare la provocările și riscurile pe care le implică, să analizeze implicațiile geopolitice și de politică internaționale ale Uniunii Europene și să ofere un studiu de caz referitor la stadiul în care se află România în asumarea și implementarea acestui plan.Cele mai importante rezultate vor consta în nuanțarea textului oficial, atrăgând atenția asupra nevoilor de coordonare a obiectivelor și mijloacelor cu ceilalți mari actori industriali globali, repartizarea eforturilor în proporție corectă cu emisiile actuale de carbon ale economiilor naționale din Uniunea Europeană, acomodareacontribuțiilor naționale (financiare în primul rând) cu posibilitățile reale ale unor economii aflate în criză. În cazul României, vom constata gradul incipient de abordare a obiectivelor PIPVE de către autoritățile centrale și nivelul relativ mai avansatde implicare a agenților economici, într-un context în care România produce deja emisii de carbon scăzute –corelate cu dimensiunea redusă a industriei de profil și închiderea sistematică a minelor de cărbune.Semnificația rezultatelor obținute se rezumă la completarea și nuanțarea bazelor teoretice pe care se sprijină PIPVE, pe această bază formulând semnale și avertizări cu privire la riscuri și provocări în implementarea proiectului –care pot ajuta decidenții și consilierii lor, profesorii universitari, cercetătorii și în formularea politicilor, dar pot și contribui la informarea suplimentară a jurnaliștilor și opiniei publice. | en_US |
| dc.description.abstract | Промышленный план Европейского зелёного курса (ППЕЗК), представленный Европейской комиссией другим институтам и органам Европейского союза 1 февраля 2023 года, направлен на достижение углеродной нейтральности Европейского сообщества к 2050 году посредствомтрансформации парадигм производства и потребления.Целью нашего исследования является описание целей, методов и инструментов ППЕЗК, оценка его перспектив на успех с учётом рисков и вызовов, а также анализ геополитических и международно-политических последствий реализации плана для Европейского союза. Кроме того, работа содержит тематическое исследование, посвящённое текущему состоянию реализации ППЕЗК в Румынии.Наиболее значимые результаты будут заключаться в уточнении и интерпретации официального текста плана, с акцентом на необходимость координации целей и инструментов с другими ведущими мировыми промышленными акторами, справедливом распределении усилий между странами ЕС пропорционально их текущим выбросам углерода, а также в необходимости согласования национальных (прежде всего финансовых) вкладов с реальными возможностями экономик, находящихся в состоянии кризиса. В случае Румынии будет выявлено начальное участие центральных властей в реализации целей ППЕЗК и, напротив, более активное вовлечение экономических агентов, при том что уровень выбросов углерода в стране уже сравнительно низок —что объясняется как ограниченными масштабами профильной промышленности, так и последовательным закрытием угольных шахт.Научное значение полученных результатов заключается в дополнении и углублении теоретической базы, на которой основывается ППЕЗК, а также в формулировании предупреждений и сигналов относительно рисков и вызовов его реализации. Эти выводы могут быть полезны как для политиков и их советников, так и для университетских преподавателей, исследователей, а также для повышения информированности журналистов и широкой общественности. | en_US |
| dc.language.iso | en | en_US |
| dc.publisher | Institutul de Energetica | en_US |
| dc.relation.ispartofseries | Problemele Energeticii Regionale, Nr. 3(67), 2025; | |
| dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
| dc.subject | greenhouse gas emissions | en_US |
| dc.subject | net-zero emissions industry | en_US |
| dc.subject | energy transition | en_US |
| dc.subject | decarbonization | en_US |
| dc.subject | emisii de gaze cu efect de seră | en_US |
| dc.subject | industrie cu emisii nete zero | en_US |
| dc.subject | tranziție energetică | en_US |
| dc.subject | decarbonizare | en_US |
| dc.subject | выбросы парниковых газов | en_US |
| dc.subject | углеродно-нейтральная промышленность | en_US |
| dc.subject | энергетический переход | en_US |
| dc.subject | дыекарбонизация | en_US |
| dc.title | The European Green Deal Industrial Plan: risks and opportunities. The Chances of the romanian economy | en_US |
| dc.title.alternative | Planul Industrial al PactuluiVerde European: riscuri și oportunități. Șansele economiei românești | en_US |
| dc.title.alternative | Промышленный план Европейского зелёного курса: риски и возможности. Перспективы для румынской экономики | en_US |
| dc.type | Article | en_US |
The following license files are associated with this item: