| dc.contributor.author | GÎNCU, Silviu | |
| dc.contributor.author | MOVILEANU, Elena | |
| dc.date.accessioned | 2025-10-08T14:42:35Z | |
| dc.date.available | 2025-10-08T14:42:35Z | |
| dc.date.issued | 2025 | |
| dc.identifier.citation | GÎNCU, Silviu and Elena MOVILEANU. Impact of accelerating the implementation of dual education. Journal of Social Sciences. 2025, vol. 8, nr. 2, pp. 57-69. ISSN 2587-3490, eISSN 2587-3504. | en_US |
| dc.identifier.issn | 2587-3490 | |
| dc.identifier.issn | 2587-3504 | |
| dc.identifier.uri | https://www.doi.org/10.52326/jss.utm.2025.8(2).05 | |
| dc.identifier.uri | https://repository.utm.md/handle/5014/33460 | |
| dc.description.abstract | The trends in the development of the economic situation require authorities to identify quick and effective measures to ensure the labor market is supplied with a qualified workforce. In 2024, under the aegis of the Ministry of Education and Research, the authorities focused their resources on accelerating the implementation of dual education. This article reflects the main results of the acceleration of dual education implementation in the Republic of Moldova and provides an overview of dual education through the lens of four pillars: policy framework, funding, institutional framework, and human resource management in dual education. We believe that the results presented in this paper are relevant for both national public authorities and at the international level. We consider that accelerating the implementation of dual education represents an example of best practices in the implementation of educational policies. | en_US |
| dc.description.abstract | Tendințele de dezvoltare a economiei de piață impun autoritățile a identifica măsuri rapide și eficiente de a asigura piața muncii cu forță de muncă calificată. În anul 2024 sub egida Ministerului Educației și Cercetării, autoritățile și-au concentrat resursele pe accelerarea implementării învățământului dual. În prezentul articol sunt reflectate principalele rezultate ale accelerării implementării învățământului dual în Republica Moldova, precum și este prezentată o radiografie a învățământului dual prin prisma a patru piloni: cadrul de politici, finanțare, cadrul instituțional și managementul resurselor umane în învățământul dual. Considerăm că rezultate expuse în prezenta lucrare sunt relevante atât pentru autoritățile publice naționale cât și la nivel internațional. În această ordine de idei accelerarea implementării învățământului dual reprezintă un exemplu de bune practici în implementarea politicilor educaționale. | en_US |
| dc.language.iso | en | en_US |
| dc.publisher | Technical University of Moldova | en_US |
| dc.relation.ispartofseries | Journal of Social Sciences. 2025, vol. 8, nr. 2; | |
| dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
| dc.subject | dual education | en_US |
| dc.subject | education | en_US |
| dc.subject | economic entities | en_US |
| dc.subject | technical professional education | en_US |
| dc.subject | învăţământ dual | en_US |
| dc.subject | învăţământ profesional tehnic | en_US |
| dc.subject | unităţi economice | en_US |
| dc.title | Impact of accelerating the implementation of dual education | en_US |
| dc.type | Article | en_US |
The following license files are associated with this item: