IRTUM – Institutional Repository of the Technical University of Moldova

Impact of accelerating the implementation of dual education

Show simple item record

dc.contributor.author GÎNCU, Silviu
dc.contributor.author MOVILEANU, Elena
dc.date.accessioned 2025-10-08T14:42:35Z
dc.date.available 2025-10-08T14:42:35Z
dc.date.issued 2025
dc.identifier.citation GÎNCU, Silviu and Elena MOVILEANU. Impact of accelerating the implementation of dual education. Journal of Social Sciences. 2025, vol. 8, nr. 2, pp. 57-69. ISSN 2587-3490, eISSN 2587-3504. en_US
dc.identifier.issn 2587-3490
dc.identifier.issn 2587-3504
dc.identifier.uri https://www.doi.org/10.52326/jss.utm.2025.8(2).05
dc.identifier.uri https://repository.utm.md/handle/5014/33460
dc.description.abstract The trends in the development of the economic situation require authorities to identify quick and effective measures to ensure the labor market is supplied with a qualified workforce. In 2024, under the aegis of the Ministry of Education and Research, the authorities focused their resources on accelerating the implementation of dual education. This article reflects the main results of the acceleration of dual education implementation in the Republic of Moldova and provides an overview of dual education through the lens of four pillars: policy framework, funding, institutional framework, and human resource management in dual education. We believe that the results presented in this paper are relevant for both national public authorities and at the international level. We consider that accelerating the implementation of dual education represents an example of best practices in the implementation of educational policies. en_US
dc.description.abstract Tendințele de dezvoltare a economiei de piață impun autoritățile a identifica măsuri rapide și eficiente de a asigura piața muncii cu forță de muncă calificată. În anul 2024 sub egida Ministerului Educației și Cercetării, autoritățile și-au concentrat resursele pe accelerarea implementării învățământului dual. În prezentul articol sunt reflectate principalele rezultate ale accelerării implementării învățământului dual în Republica Moldova, precum și este prezentată o radiografie a învățământului dual prin prisma a patru piloni: cadrul de politici, finanțare, cadrul instituțional și managementul resurselor umane în învățământul dual. Considerăm că rezultate expuse în prezenta lucrare sunt relevante atât pentru autoritățile publice naționale cât și la nivel internațional. În această ordine de idei accelerarea implementării învățământului dual reprezintă un exemplu de bune practici în implementarea politicilor educaționale. en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Technical University of Moldova en_US
dc.relation.ispartofseries Journal of Social Sciences. 2025, vol. 8, nr. 2;
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ *
dc.subject dual education en_US
dc.subject education en_US
dc.subject economic entities en_US
dc.subject technical professional education en_US
dc.subject învăţământ dual en_US
dc.subject învăţământ profesional tehnic en_US
dc.subject unităţi economice en_US
dc.title Impact of accelerating the implementation of dual education en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States

Search DSpace


Browse

My Account