Show simple item record

dc.contributor.author PĂDURE, Olivian
dc.contributor.author PLĂMĂDEALĂ, Vasile
dc.contributor.author GOIAN, Vladimir
dc.date.accessioned 2025-09-25T17:01:02Z
dc.date.available 2025-09-25T17:01:02Z
dc.date.issued 2025
dc.identifier.citation PĂDURE, Olivian; Vasile PLĂMĂDEALĂ and Vladimir GOIAN. Roundabout – element of safety, ecology and economy. Journal of Engineering Science. 2025, vol. 32, nr 2, pp. 7-25. ISSN 2587-3474, eISSN 2587-3482. en_US
dc.identifier.isbn 2587-3474
dc.identifier.isbn 2587-3482
dc.identifier.uri https://www.doi.org/10.52326/jes.utm.2025.32(2).01
dc.identifier.uri https://repository.utm.md/handle/5014/33316
dc.description.abstract Statistical analysis reinforces the conclusion that road accidents are not random and even more unpredictable or unavoidable, although their occurrence is random. The concentration of road accidents at intersections is high, around 25-30% of the total number of road accidents. The intersection itself is an area of concentration of conflict points, where the occurrence of road accidents is both theoretically and practically possible due to the contact of vehicle flows from three different directions: intersecting, separating and merging. Increasing the safety of intersections therefore boils down to taking measures to reduce the number of conflict points and the degree of their potential danger. The article describes the purpose, advantages and disadvantages, conflict points, classification and types of roundabouts. The benefits of roundabout organization in terms of road traffic safety, environmental safety and increasing the road's passing capacity, thus reducing waiting time at intersections, are also analyzed. en_US
dc.description.abstract Analizele statistice întăresc concluzia, că accidentele rutiere nu sunt întâmplătoare şi cu atât mai mult imprevizibile sau inevitabile, cu toate că apariţia lor este aleatoare. Concentrația accidentelor rutiere la intersecții este una mare, circa 25-30% din numărul total de accidente de circulație. Intersecția prezintă în sine o zonă de concentrare a punctelor de conflict, unde apariția accidentului rutier atât teoretic, cât și practic este posibilă datorită contactului fluxurilor de vehicule din trei direcții diferite: de intersectare, separare și fuzionare. Prin urmare, creșterea siguranței intersecțiilor se reduce la întreprinderea unor măsuri de reducere a numărului punctelor de conflict și gradului de pericol potențial al acestora. În articol sunt descrise destinația, avantajele și dezavantajele, punctele de conflict, clasificarea și tipurile de sensuri giratorii. De asemenea, sunt analizate beneficiile organizării sensului giratoriu privind siguranța traficului rutier, securitatea ecologică și ridicarea capacității de trecere a drumului, astfel reducând timpul de așteptare la intersecții. en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Technical University of Moldova en_US
dc.relation.ispartofseries Journal of Engineering Science, 2025, vol. 32, nr. 2;
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ *
dc.subject roundabout en_US
dc.subject intersection en_US
dc.subject conflict points en_US
dc.subject road accidents en_US
dc.subject road traffic safety en_US
dc.subject environmental safety en_US
dc.subject roundabout capacity en_US
dc.subject sens giratoriu en_US
dc.subject intersecţie en_US
dc.subject puncte de conflict en_US
dc.subject accidente rutiere en_US
dc.subject siguranţa circulaţiei rutiere en_US
dc.subject siguranţa ecologică en_US
dc.subject capacitate de trecere a intersecţiei en_US
dc.title Roundabout – element of safety, ecology and economy en_US
dc.title.alternative Sensul giratoriu – element de siguranță, ecologie și economie en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States

Search DSpace


Browse

My Account