| dc.contributor.advisor | TONCOGLAZ, Valentin | |
| dc.contributor.author | DRUŢA, Mihai | |
| dc.date.accessioned | 2025-07-05T07:34:54Z | |
| dc.date.available | 2025-07-05T07:34:54Z | |
| dc.date.issued | 2025 | |
| dc.identifier.citation | DRUŢA, Mihai. Construcția ecartamentului european de 1435 mm pe tronsonul de cale ferată Ungheni-Chișinău: proiect de licență: Programul de studiu: 0732.2 – Căi Ferate, Drumuri, Poduri. Cond. şt. TONCOGLAZ Valentin. Universitatea Tehnică a Moldovei. Chişinău, 2025. | en_US |
| dc.identifier.uri | https://repository.utm.md/handle/5014/32535 | |
| dc.description | Fişierul ataşat conţine: Rezumat, Abstract, Cuprins, Introducere, Bibliografie | en_US |
| dc.description.abstract | Lucrarea analizează fezabilitatea tehnico-economică a construcției unei linii feroviare cu ecartament standard de 1435 mm pe tronsonul Ungheni–Chișinău, în contextul integrării Republicii Moldova în rețeaua transeuropeană de transport (TEN-T). Studiul pornește de la nevoia strategică de interoperabilitate feroviară cu Uniunea Europeană și examinează soluțiile inginerești posibile, inclusiv varianta optimă de realizare a unei linii paralele dedicate. În cadrul cercetării sunt abordate aspecte tehnice, economice, instituționale și geopolitice, fiind realizate estimări proprii privind costurile de implementare (CAPEX/OPEX), analiza riscurilor și identificarea scenariilor de dezvoltare. Lucrarea integrează și contribuții proprii sub formă de profil transversal propus, simulări de costuri și evaluări comparative cu proiecte similare (Giurgiulești, METI, Ucraina). Pe baza acestor analize, sunt formulate recomandări pentru factorii de decizie, precum și direcții de cercetare ulterioară privind integrarea logistică regională, politicile publice și sustenabilitatea economică a unei asemenea investiții. Rezultatele susțin necesitatea unei viziuni strategice coerente, ancorate în interesele naționale și adaptabilă în fața transformărilor externe. | en_US |
| dc.description.abstract | This thesis examines the technical and economic feasibility of constructing a 1435 mm standard gauge railway line on the Ungheni–Chișinău section, in the context of Moldova’s integration into the Trans-European Transport Network (TEN-T). The study addresses the strategic need for rail interoperability with the European Union and evaluates multiple engineering solutions, highlighting the optimal option of building a parallel dedicated line. The research integrates technical, economic, institutional, and geopolitical dimensions, including original cost estimates (CAPEX/OPEX), risk assessments, and development scenario analysis. It also incorporates original contributions such as a proposed cross-sectional profile, cost simulations, and comparative evaluations with similar projects (Giurgiulești, METI, Ukraine). Based on these analyses, the thesis offers strategic recommendations for decision-makers and outlines future research directions regarding regional logistics integration, public policy, and the economic sustainability of such infrastructure. The results emphasize the need for a coherent long-term vision, grounded in national interests and adaptable to external transformations. | en_US |
| dc.language.iso | ro | en_US |
| dc.publisher | Universitatea Tehnică a Moldovei | en_US |
| dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
| dc.subject | ecartament | en_US |
| dc.subject | tronson | en_US |
| dc.subject | cale ferată | en_US |
| dc.title | Construcția ecartamentului european de 1435 mm pe tronsonul de cale ferată Ungheni-Chișinău | en_US |
| dc.type | Thesis | en_US |
The following license files are associated with this item: