IRTUM – Institutional Repository of the Technical University of Moldova

Role of Centres of Excellence in continuous professional development for teaching staff in the vocational education and training system

Show simple item record

dc.contributor.author GÎNCU, Silviu
dc.contributor.author MOLDOVANU, Radu
dc.contributor.author CRÎȘMARU, Andrian
dc.date.accessioned 2025-01-31T06:05:10Z
dc.date.available 2025-01-31T06:05:10Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation GÎNCU, Silviu; Radu MOLDOVANU and Andrian CRÎȘMARU. Role of Centres of Excellence in continuous professional development for teaching staff in the vocational education and training system = Rolul centrelor de excelență în formarea profesională continuă a cadrelor didactice de specialitate din învățământul profesional tehnic. Journal of Social Sciences. 2024, vol. 7, nr. 4, pp. 112-123. ISSN 2587-3490, eISSN 2587-3504. en_US
dc.identifier.issn 2587-3490
dc.identifier.issn 2587-3504
dc.identifier.uri https://www.doi.org/10.52326/jss.utm.2024.7(4).08
dc.identifier.uri http://repository.utm.md/handle/5014/29220
dc.description.abstract This article aims to elucidate the role of Centres of Excellence in Vocational Education and Training system (VET) and to present findings related to the implementation of continuous professional development for teaching staff. The research methodology focused on analysing the legal framework governing this area and assessing the extent of its implementation. Additionally, representatives from the Centres of Excellence were surveyed using a questionnaire comprising 22 questions, while teachers participating in continuous professional training programs were surveyed with a separate questionnaire containing 24 questions. The authors assert that the results discussed in this article are pertinent to the VET education system at both national and international levels. en_US
dc.description.abstract În prezentul articol, autorii își propun să scoată în evidență rolul centrelor de excelență din învățământul profesional tehnic, precum și despre unele rezultate ale centrelor de excelență în ceea ce vizează exercitarea funcției de formare continuă a cadrelor didactice de specialitate din învățământul profesional tehnic. Metodele de cercetare utilizate au vizat analiza legislÎn prezentul articol, autorii își propun să scoată în evidență rolul centrelor de excelență din învățământul profesional tehnic, precum și despre unele rezultate ale centrelor de excelență în ceea ce vizează exercitarea funcției de formare continuă a cadrelor didactice de specialitate din învățământul profesional tehnic. Metodele de cercetare utilizate au vizat analiza legislației în domeniu și nivelul de implementare a ei, precum și chestionarea reprezentanților centrelor de excelență prin prisma a 22 de întrebări și a cadrelor didactice care au participat la programele de formare profesională continuă prin prisma a 24 de întrebări. Autorii consideră că rezultatele reflectate în prezentul articol sunt relevante pentru tot domeniu de formare profesională tehnică la nivel național și internațional.ației în domeniu și nivelul de implementare a ei, precum și chestionarea reprezentanților centrelor de excelență prin prisma a 22 de întrebări și a cadrelor didactice care au participat la programele de formare profesională continuă prin prisma a 24 de întrebări. Autorii consideră că rezultatele reflectate în prezentul articol sunt relevante pentru tot domeniu de formare profesională tehnică la nivel național și internațional. en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Technical University of Moldova en_US
dc.relation.ispartofseries Journal of Social Sciences. 2024, vol. 7, nr. 4;
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ *
dc.subject education vocational en_US
dc.subject vocational training en_US
dc.subject centres of excellence en_US
dc.subject continuous professional training programs en_US
dc.subject învăţământ profesional tehnic en_US
dc.subject centre de excelenţă en_US
dc.subject formarea profesională continuă en_US
dc.title Role of Centres of Excellence in continuous professional development for teaching staff in the vocational education and training system en_US
dc.title.alternative Rolul centrelor de excelență în formarea profesională continuă a cadrelor didactice de specialitate din învățământul profesional tehnic en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States

Search DSpace


Browse

My Account