IRTUM – Institutional Repository of the Technical University of Moldova

The collaborative evaluation and co-design (CEC) approach: prospects for effective solutions-innovations, epistemological foundations and implementation process

Show simple item record

dc.contributor.author ALLADATIN, Judicaël
dc.date.accessioned 2022-10-13T10:43:12Z
dc.date.available 2022-10-13T10:43:12Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.citation ALLADATIN, Judicaël. The collaborative evaluation and co-design (CEC) approach: prospects for effective solutions-innovations, epistemological foundations and implementation process. In: Journal of Social Sciences. 2022, V. 5, N. 3, pp. 121-131. ISSN 2587-3490, eISSN 2587-3504. en_US
dc.identifier.issn 2587-3490
dc.identifier.issn 2587-3504
dc.identifier.uri https://doi.org/10.52326/jss.utm.2022.5(3).09
dc.identifier.uri http://repository.utm.md/handle/5014/21529
dc.description.abstract One typical challenge of designing solutions is that they seem feasible in theory but are difficult to implement at scale and to make sustainable. To address this challenge, there is a growing call for the inclusion of every actor in the innovation process. Our study’s hypothesis points to the collaborative evaluation and co-design (CEC) approach as the ideal way to the adoption of workable solutions. This methodological design paper aims to introduce the reader to the foundations and the use of this approach. Multiple tests of its effectiveness were conducted in different Moroccan school environments. Then a comparative analysis of the tests' results allowed a revision each time and led to the first finding; the development of the CEC approach based on the theoretical perspective of “meaning making” by actors. The second finding is the different steps of its use, namely the exploratory phase and the organization and conduct of workshops. The research identified key opportunities and recommendations for the successful implementation of the findings. Finally, this evolution of design research from a user-centered approach to co-design opens new areas of collective creativity as well as potentially more sustainable innovations in different fields. en_US
dc.description.abstract O provocare tipică a proiectării soluțiilor este că acestea par fezabile în teorie, dar sunt dificil de implementat la scară largă și de a le face durabile. Pentru a aborda această provocare, există un apel tot mai mare pentru includerea fiecărui actor în procesul de inovare. Ipoteza studiului indică abordarea de evaluare colaborativă și co-proiectare (CEC) ca modalitate ideală de adoptare a soluțiilor viabile. Această lucrare de proiectare metodologică își propune să introducă cititorul în bazele și utilizarea acestei abordări. Au fost efectuate mai multe teste ale eficacității în diferite medii școlare marocane. Apoi o analiză comparativă a rezultatelor testelor a permis o revizuirea și a condus la prima constatare: dezvoltarea abordării CEC bazată pe perspectiva teoretică a „crearea sensului” de către actori. A doua constatare implică diferite etape ale utilizării conceptului, și anume faza de explorare și desfășurarea atelierelor. Cercetarea a identificat oportunități și recomandări cheie pentru implementarea cu succes a rezultatelor. În cele din urmă, această evoluție a cercetării designului de la o abordare centrată pe utilizator la co-design deschide noi domenii de creativitate colectivă, precum și inovații potențial mai sustenabile în diferite domenii. en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Technical University of Moldova en_US
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ *
dc.subject designing solutions en_US
dc.subject collaborative evaluation en_US
dc.subject co-design en_US
dc.subject decizii en_US
dc.subject co-proiectare en_US
dc.title The collaborative evaluation and co-design (CEC) approach: prospects for effective solutions-innovations, epistemological foundations and implementation process en_US
dc.title.alternative Abordarea de evaluare și co-proiectare colaborativă: perspective pentru soluții eficacitate-inovații, fundamente epistemologice și proces de implementare en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States

Search DSpace


Browse

My Account