DSpace Repository

Implications for teaching specialized text reading

Show simple item record

dc.contributor.author ZINGAN, Olga
dc.date.accessioned 2020-09-10T12:22:29Z
dc.date.available 2020-09-10T12:22:29Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.citation ZINGAN, Olga. Implications for teaching specialized text reading. In: Journal of Social Sciences. 2020, Vol. 3(3), pp. 29-36. ISSN 2587-3490. eSSN 2587-3504. en_US
dc.identifier.issn 2587-3490
dc.identifier.issn 2587-3504
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.3971950
dc.identifier.uri http://repository.utm.md/handle/5014/9350
dc.description.abstract University reading material, apart from its content-area focus, yields significant language input. By assigning a variety of materials to read, students are provided considerable opportunities to assimilate target community language peculiarities and discourse conventions, as they occur in authentic contexts. Our legitimate concern is that the opportunities could be taken advantage of only when students master a good reading competence (RC), correlated with other basic language skills. To begin with, the article examines the importance of RC development for further academic and professional performance of students, in general, and for the acquisition of language proficiency within the English for Specific Purposes (ESP) course, in particular. Second, integrated approach instruction is provided from two perspectives: as a means of boosting students’ receptive and productive skills development and as a way of motivating students to get meaningfully engaged with specialized texts to get deeper domain-related knowledge. Thirdly, it is considered the issue of selecting the specialized text - a sample of disciplinary conventions written by domain experts. Finally, there are suggested some recommendations concerning students’ reading competence development within integrated pedagogy. en_US
dc.description.abstract Materialul oferit spre lectură în cadrul cursurilor universitare, în afară de focusarea sa pe conținut, asigură un input lingvistic semnificativ. Recomandând studenților o varietate de materiale spre lectură, li se acordă numeroase oportunități de asimilare a particularităților lingvistice și a convențiilor discursului comunității țintă, în felul în care acestea apar în contexte autentice. Preocuparea noastră rezidă în faptul că de eventualele oportunități pot beneficia doar studenții care stăpânesc o bună competență de lectură (CL), desigur, conjugată cu celelalte competențe lingvistice de bază. Înainte de toate, articolul abordează importanța dezvoltării CL asupra calității demersului academic și profesional al studenților, în general, cât și asupra achiziționării competenței lingvistice în cadrul cursului de limba engleză pentru obiective specifice, în particular. În al doilea rând, instruirea bazată pe abordarea integrată a competențelor este prezentată din două perspective: ca mijloc de stimulare a dezvoltării competențelor lingvistice receptive și de producere, la fel și ca o modalitate de motivare a studenților în vederea angajării în lectura de profunzime a textelor de specialitate pentru a obține cunoștințe temeinice din domeniul studiat. În al treilea rând, este abordată problema selectării textului de specialitate - un model al convențiilor disciplinare, scris de experții din domeniu. In final, sunt sugerate recomandări privind dezvoltarea competenței de lectură a studenților-ingineri în cadrul pedagogiei integrate. ro
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Technical University of Moldova en_US
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ *
dc.subject reading en_US
dc.subject skills en_US
dc.subject reading-to-learn en_US
dc.subject specialized texts en_US
dc.subject competențe lecturale en_US
dc.subject lectură en_US
dc.subject texte specializate en_US
dc.title Implications for teaching specialized text reading en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account