În această teza de master s-a explorat distincția dintre siguranța rutieră și securitatea rutieră, două concepte adesea confundate, dar care au jucat roluri esențiale în protejarea vieților participanților la trafic. Siguranța rutieră a fost definită ca măsurile și regulile implementate pentru prevenirea accidentelor și reducerea gravității acestora, incluzând elemente precum infrastructura rutieră adecvată, educația conducătorilor auto și respectarea regulilor de circulație. În contrast, securitatea rutieră s-a concentrat pe protejarea infrastructurii și participanților la trafic de amenințări intenționate, cum ar fi atacurile cibernetice asupra vehiculelor inteligente sau acte de vandalism și terorism. În teză s-a analizat, de asemenea, evoluția tehnologică din cele două perspective. În cazul siguranței rutiere, progresele tehnologice - precum vehiculele autonome și sistemele de asistență la conducere - au contribuit semnificativ la reducerea riscului de accidente. În ceea ce privește securitatea rutieră, tehnologiile moderne au adus noi provocări, inclusiv riscuri asociate cu piratarea vehiculelor conectate la internet și vulnerabilitățile infrastructurii critice. Din perspectiva siguranței rutiere ca stare și a securității rutiere ca proces, teza a analizat în detaliu diferențele conceptuale și practice dintre cele două concepte, clarificând rolul și interrelația dintre siguranța și securitatea rutieră. A evidențiat atât asemănările, cât și diferențele dintre aceste noțiuni. Printr-o abordare interdisciplinară, au fost explorate dimensiunile tehnice, sociale și juridice ale celor două concepte, cu scopul de a clarifica terminologia și de a stabili un cadru conceptual solid pentru cercetările viitoare în domeniu. Studii amănunțite ale literaturii de specialitate și analiza datelor statistice au identificat principalii factori care contribuie la producerea accidentelor rutiere, precum factorii umani, vehiculele, infrastructura rutieră și mediul. Eficacitatea diferitelor măsuri de prevenire a accidentelor rutiere implementate la nivel național și internațional a fost evaluată. Lucrarea a demonstrat că, deși termenii sunt adesea utilizați sinonim, există nuanțe semnificative în ceea ce privește accentul pus pe prevenirea accidentelor, protecția participanților la trafic și responsabilitatea actorilor implicați. Siguranța rutieră a fost considerată o stare de fapt, rezultatul unui sistem complex de măsuri și acțiuni menite să reducă la minimum riscul de producere a accidentelor rutiere, fiind definită ca obiectivul final al tuturor acțiunilor întreprinse în domeniul transporturilor. Securitatea rutieră, pe de altă parte, a fost privită ca un proces continuu și dinamic, care implică atât măsuri preventive, cât și reactive, precum și o implicare activă a tuturor actorilor implicați în sistemul rutier. Studiul comparativ realizat a evidențiat importanța unei abordări integrate, care să îmbine cele două perspective, pentru a atinge un nivel optim de siguranță pe drumurile publice. Relevanța temei de cercetare privind siguranța rutieră a fost subliniată de ritmul accelerat de dezvoltare a transportului, în special a celui auto, care a reprezentat o verigă esențială în economia globală și națională, interconectând sectoare esențiale de transport precum calea ferată, transportul aerian, maritim și pe conducte. Dezvoltarea continuă a transportului auto a adus cu sine atât beneficii economice semnificative, cât și provocări majore în domeniul siguranței rutiere, cu un impact profund asupra vieții sociale și economice. Siguranța rutieră a fost identificată ca o problemă complexă, ce reflectă multiple aspecte economice, sociale, tehnice și juridice ale societății, subliniind faptul că stabilitatea și funcționarea eficientă a sistemului social depind în mare măsură de modul în care această problemă a fost gestionată.
This master's thesis explored the distinction between road safety and road security, two concepts that are often confused but have played essential roles in protecting the lives of road users. Road safety was defined as the measures and rules implemented to prevent accidents and reduce their severity, including elements such as adequate road infrastructure, driver education and compliance with traffic rules. In contrast, road security focused on protecting infrastructure and road users from intentional threats, such as cyberattacks on smart vehicles or acts of vandalism and terrorism. The thesis also analyzed technological developments from both perspectives. In the case of road safety, technological advances - such as autonomous vehicles and driver assistance systems - have significantly contributed to reducing the risk of accidents. Regarding road security, modern technologies have brought new challenges, including risks associated with hacking of internet-connected vehicles and vulnerabilities in critical infrastructure. From the perspective of road safety as a state and road security as a process, the thesis analyzed in detail the conceptual and practical differences between the two concepts, clarifying the role and interrelationship between road safety and security. It highlighted both the similarities and differences between these notions. Through an interdisciplinary approach, the technical, social and legal dimensions of the two concepts were explored, with the aim of clarifying the terminology and establishing a solid conceptual framework for future research in the field. In-depth studies of the specialized literature and the analysis of statistical data identified the main factors contributing to the occurrence of road accidents, such as human factors, vehicles, road infrastructure and the environment. The effectiveness of various road accident prevention measures implemented at national and international levels was evaluated. The paper demonstrated that, although the terms are often used synonymously, there are significant nuances in terms of the emphasis placed on accident prevention, the protection of road users and the responsibility of the actors involved. Road safety was considered a state of affairs, the result of a complex system of measures and actions aimed at minimizing the risk of road accidents, being defined as the final objective of all actions undertaken in the field of transport. Road safety, on the other hand, was viewed as a continuous and dynamic process, involving both preventive and reactive measures, as well as an active involvement of all actors involved in the road system. The comparative study carried out highlighted the importance of an integrated approach, combining the two perspectives, in order to achieve an optimal level of safety on public roads. The relevance of the research topic on road safety was underlined by the accelerated pace of development of transport, especially the automotive one, which represented an essential link in the global and national economy, interconnecting essential transport sectors such as railway, air, maritime and pipeline transport. The continuous development of road transport has brought with it both significant economic benefits and major challenges in the field of road safety, with a profound impact on social and economic life. Road safety has been identified as a complex problem, reflecting multiple economic, social, technical and legal aspects of society, emphasizing that the stability and efficient functioning of the social system depend to a large extent on how this problem has been managed.