This article addresses the influence of the parental education model on the young family and the couple's relationship. The example of the parents, or the way the parent perceives their parents, the way they are involved or over implicated, influences not only the self-esteem, but also the ways of assigning responsibility, the ability to make their own decisions, understood as means of emotional and behavioral self-regulation. These are consequences of both the couple and their relationship with the families from which they come. In essence, it is important to understand that the tensions and problems with the parents negatively influence the partner relationship and on the other hand the good understanding with the family positively influences this relationship.
Acest articol abordează influenţa modelelui parental de educaţie asupra familiei tinere şi a relației de cuplu. Exemplul părinților, sau felul în care culplul îşi percep părinţii, modul de implicare sau supraimplicare, influenţează nu doar stima de sine, ci şi modalităţile de atribuire a responsabilităţii, capacitatea de a lua propriile decizii, înţelese că mijloace de autoreglare emoţională şi comportamentală. Acestea sunt consecințe a interrelaționării atât în cuplu cât și a acestora cu familiile din care provin. În esență este important să înțelegem că tensiunile şi problemele cu părinţii influenţează negativ relaţia partenerială şi pe de altă parte, buna înţelegere cu familia influenţează pozitiv această relaţie.