Abstract:
Asigurarea sustenabilităţii proiectelor cu finanţare europeană în învăţământul din R. Moldova reprezintă o provocare majoră nu doar pentru donatorii internaționali, precum EACEA (Agenția Executivă pentru Educație, Audiovizual și Cultură), ci, firește, şi pentru instituţiile şi organizaţiile care beneficiază de finanţări din fonduri europene. Evident că întotdeauna este nevoie de o perioadă de timp, pentru ca efectele unor asemenea proiecte să se materializeze. Există o serie de factori care influenţează durata acestei perioade de timp, precum ar fi, de exemplu: elaborarea necorespunzătoare a finalităţilor, o implementare slabă a rezultatelor, rezistenţa la schimbările care se fac, ciclul de luare a deciziilor, sabotarea adoptării rezultatelor de către anumite ministere şi inerţie în dezvoltarea capacităţilor instituţionale şi organizaţionale. Alţi factori care ar putea împiedica eforturile de sustenabilitate au ieşit în relief în perioada de implementare si sustenabilitate a proiectului EUniAM. Acest lucru a devenit mai clar în 2017, adică peste doi ani după finalizarea proiectului EUniAM.